Original title:
Marketingová strategie vybrané mezinárodní společnosti
Translated title:
Marketing strategy of a selected international company
Authors:
Minaříková, Markéta ; Postler, Milan (advisor) ; Novotná, Martina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V současné době se mění pojetí marketingu a někteří autoři zdůrazňují význam posunu od marketingu realizovaného na taktické úrovni k marketingu, který bude realizován na úrovni strategické. Marketingová strategie -- jako plán určující základní směry vedoucí ke splnění cílů -- nabývá podstatného významu. Hlavním cílem diplomové práce je především analýza současně využívané marketingové strategie divize Philips Lighting na průmyslovém trhu a její zhodnocení. V práci budou objasněny analýzy, které je potřeba provést před formulováním marketingové strategie, která povede k efektivní alokaci marketingových zdrojů a realizaci aktivit směřujících k naplnění podnikových cílů na daném trhu. Ačkoliv existuje celá řada klasifikací marketingových strategií, autorka se vzhledem k tématu práce zaměří především na klasifikaci marketingových strategií podle situace na daném trhu, podle fáze životního cyklu daného produktu a podle pozice firmy na trhu. Následně budou navržena korekční opatření a doporučení ke stávající marketingové strategii divize Philips Lighting, při reflektování výsledků analýzy silných a slabých stránek, příležitostí a hrozeb a rovněž poznatků vyplývajících z analýzy odvětví podle M. E. Portera.Recently the role of marketing strategy for a company has significantly increased. Marketing strategy -- as a main plan which not only includes product, promotion, distribution, and pricing approach, but also determines the choice of market segment, positioning, and allocation of resources -- has become vital for a company. The main goal of the thesis will be to analyze and assess presently used marketing strategy of Philips Lighting in the Czech Republic in business to business market. Therefore, analyses that should be conducted before formulating a marketing strategy will be clarified. Since a wide variety of approaches to the categorization of marketing strategy exists, it will not be the goal of the author to deliver a complete enumeration of marketing strategies. With regards to the subject, classification reflecting company's position in the market, product life cycle period and market situation will be explained. Consequently, having acquired knowledge of marketing strategy categorization, and based mainly on the SWOT and Porter's industry analysis, recommendations and correcting measurements of Philips Lighting marketing strategy will be suggested.
Keywords:
buiness to business; marketing strategy; Porter's industry analysys; SWOT; analýza odvětví a konkurence podle Michaela E. Portera; buiness to business; marketingová strategie; SWOT
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/8943