Original title:
Interkulturní aspekty spolupráce v mezinárodní firmě. Sociálně psychologické zřetele
Translated title:
Intercultural aspects of cooperation in an international company. Social psychological approach
Authors:
Pečenka, Petr ; Slaměník, Ivan (advisor) ; Kolman, Luděk (referee) ; Rymeš, Milan (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] P.Pečenka: ABSTRAKT DISERTACE Disertační práce se dotýká v současné době velmi akcentované problematiky interkulturní spolupráce. Problematiky, která se změnou společenských podmínek stává ryze praktickou otázkou, jakož i předmětem zájmu výzkumu. Konfrontuje a analyzuje mezikulturní a interkulturní přístup a dokládá, že tyto přístupy ve svém výsledku podporují fenomén sociální stereotypizace se všemi jeho negativními a zjednodušujícími efekty. Práce zdůrazňuje význam zapracování sociálně psychologických zřetelů do zkoumání problematiky, zejména zapracování pojmu sociální percepce, sociální skupiny a hierarchického pojetí a organizace společné činnosti jakožto systémotvorného znaku a významotvorného činitele vzájemných vztahů. Tento přístup na základě vlastního výzkumu ve ŠKODA AUTO, a.s. obhajuje jako produktivní. Klíčová slova: sociální percepce, sociální skupina, organizace společné činnosti, mezikulturní a interkulturní přístup, kulturní standardy. ABSTRACT The disertation work focuses on currently highly observed issue of intercultural cooperation. Following the change of social situation the topic has become both a practical issue and a subjekt of research study. It compares and analyzes crosscultural and intercultural approach and criticizes both approaches for supporting social stereotypes,...The disertation work focuses on currently highly observed issue of intercultural cooperation. Following the change of social situation the topic has become both a practical issue and a subjekt of research study. It compares and analyzes crosscultural and intercultural approach and criticizes both approaches for supporting social stereotypes, especially thein negative aspects. It further emphasizes social psychological aspects of the issue, particularly social perception, social groups, hierarchical structure and organization of joint activities as systemproducing and meaningful source of mutual relationships. Supporting this by own research in ŠKODA AUTO it perceives such perspective as very efficient since it is based on practical experience and it also aims at practical problems. Key words: Social perception, social groups, organization of common activities, crosscultural and intercultural approach, cultural standards. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Keywords:
crosscultural and intercultural approach; cultural standards; organization of common activities; social groups; Social perception; kulturní standardy; mezikulturní a interkulturní přístup; organizace společné činnosti; sociální percepce; sociální skupina
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/72959