Original title:
Vybrané problémy normativní regulace školství
Translated title:
Selected questions of normative regulation of the Czech educational system.
Authors:
Fořtová, Michaela ; Sádovský, Stanislav (advisor) ; Jirásková, Věra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Vybrané problémy normativní regulace školství AUTOR: Michaela Fořtová KATEDRA: Katedra občanské výchovy a filosofie VEDOUCÍ PRÁCE: JUDr. Stanislav Sádovský, PhD., LLM, MSc ABSTRAKT: Diplomová práce se věnuje problémům normativní regulace v oblasti českého školství. Nejprve definuje regulaci a její vliv v rámci právní vědy ve formě normativní regulace. Proto práce pracuje s termínem právní norma, s její strukturou a s druhy právních norem. Ukazuje normativní regulaci v praxi, tedy ve vybraných právních předpisech. Následně provádí klasifikaci normativních nástrojů ve školství, která je provedena na základě rozlišení pramenů práva. Závěr této diplomové práce je věnován normativní regulaci školství, která je ilustrována vybranými dokumenty. Následně je regulace zhodnocena a jsou navrženy možnosti jejího zlepšení. KLÍČOVÁ SLOVA: školství, normotvorba, prameny práva, samospráva, inspekceTITLE: Selected questions of normative regulation of the Czech educational system AUTHOR: Michaela Fořtová DEPARTMENT: Department of Social Sciences and Philosophy SUPERVISOR: JUDr. Stanislav Sádovský, PhD., LLM, MSc ABSTRACT: The thesis is devoted to the problems of normative regulation in the sphere of the Czech educational system. At the very beginning it defines regulation and its influence within the framework of jurisprudence in the form of normative regulation. Therefore the dissertation deals with the term of legal standard, its structure and the types of legal norms. It indicates normative regulation in practice, thus in selected laws. Thereafter it performs classification of normative instruments in education, which is made on the basis of law sources difference. The end of this thesis is dedicated to normative regulation of the educational system, which is illustrated by selected documents. Then regulation is evaluated and possibilities of its improvement suggested. KEYWORDS: school system, rule-making, law sources, self-government, inspection
Keywords:
inspection; law sources; rule-making; school system; self-government; inspekce; normotvorba; prameny práva; samospráva; školství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/41789