Original title:
Výukový program sportovního lezení pro 6.-9. třídu základní školy (sestavení a ověření metodiky výuky)
Translated title:
Educational Programme of Sport Climbing for 6th {--} 9th Classes of Elementary School (composition and verification of methodology of education)
Authors:
JAKL, Jaroslav Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Úkolem této diplomové práce je sestavení a ověření metodiky lezení pro žáky 6.-9. třídy základní školy. V teoretické části je pozornost zaměřena na osvětlení jednotlivých znalostí, dovedností a technik nezbytných pro lezení na umělé stěně. Dále je věnován prostor otázce bezpečnosti a vhodnosti tohoto sportu pro děti staršího školního věku, včetně častých chyb jak v metodice výuky, tak v samotném lezení. Obsah praktické části předkládá především čtrnáct vyučovacích jednotek rozpracovaných v metodické řadě a rozbor šesti vybraných ověřovacích jednotek provedených u dvou skupin probandů i s jejich reflexí a expertním hodnocením pozorovatele. Hlavní část ověřovacích hodin je zdokumentována na videozáznamu, který slouží k retrospektivnímu posouzení průběhu ověřovacích hodin.The task of this graduation thesis is a composition and verification of the climbing methodology for pupils of 6th {--} 9th classes of an elementary school. The theoretical part is concerned with the illustration of individual knowledge, skills and technics unnecessary for bouldering. Secondly, the question of safety and suitability of this sport for children of the older school age including frequent mistakes in the teaching methodology as well as climbing itself is dealt. The content of the practical part submits especially fourteen teaching units elaborated in the methodological range and analysis of six chosen verification units realized at two groups of probands including their reflection and expert evaluation of the observer. The main part of verification lessons is documented on a video record, which is instrumental to the retrospective appreciation of the verification lesson process.
Keywords:
bouldering wall; climbing; educational programme; metodology; verification; lezení; metodika; ověření; umělá stěna; výukový program Citation: JAKL, Jaroslav. Výukový program sportovního lezení pro 6.-9. třídu základní školy (sestavení a ověření metodiky výuky). České Budějovice, 2009. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/10341