Název:
Společenská a kulturní interpretace fotografie
Překlad názvu:
Social and cultural interpretations of photography
Autoři:
Makovcová, Hana ; Balon, Jan (vedoucí práce) ; Kotík, Michal (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2012
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce Společenská a kulturní interpretace fotografie se zabývá společenskými aspekty fotografie, především způsobem jejího čtení, spojitostí se sociálními vědami a proměnami funkce od svého vzniku až po současnou dobu, zejména ze vztahu k individuálnímu pojímání fotografie. Text krátce nastiňuje definici fotografie jakožto technického obrazu a s ní spojeného fotografického gesta a uvádí nás do možností jejich sociologického zkoumání pomocí vizuální sociologie skrze vizuální sociologické fakty. Ukazuje fotografii jako formu společenského rituálu, nástroje zachování přítomnosti a stvrzení skutečnosti i prostředku moci. Předkládá dopady technické reprodukce na masové šíření obrazu a tím způsobené změny ve vztahu k obrazu. Ukazuje proměnu analogové fotografie archivované v rodinných fotoalbech, coby prostředku uchování rodinné paměti a biografie, na fotografii digitální, která nabývá nové funkce sebeprezentace především díky novému způsobu archivace ve virtuálním prostředí sociálních sítí a předkládá s tím spojenou teorii individualizace.The bachelor's paper Social and Cultural Interpretation of Photography is concerned with social aspects of photography, primarily the way photographs are read, their relation to the social sciences, and the transformation of their functions, from their development to the present time, primarily in relation to the individual concept of the photograph. The text briefly outlines the definition of a photograph as a technical image and the related act of photography, and introduces us to the possibilities of its social examination through visual sociology via visual social facts. It shows photography to be a form of social ritual, a tool for preserving the present and a confirmation of an event, as well as a means of power. It presents the impact of technical reproduction on the mass dissemination of images and the related changes in the relationship to images. It shows the transformation of analogue photographs archived in family albums as a means of preserving family memory and biography, to digital photography that assumes a new role of self-presentation, primarily thanks to the new way of archiving in the virtual environment of social networks, thereby presenting a related theory of individualization.
Klíčová slova:
album; biografie; digitalizace; fotografie; individualizace; obraz; sebeprezentace; vizualita; album; biography; digitalization; image; individualization; photography; self-presentation; visuality