Original title:
Zájmové vzdělávání dospělých osob s lehkým a středně těžkým mentálním postižením význam, možnosti, perspektivy
Translated title:
Extra-curricular education of adults with mild and moderate mental disorders importance, possibilities, perspectives.
Authors:
HOLICKÁ, Monika Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Celá práce se nese v duchu vzdělávání, jehož prestiž neustále roste a celoživotní vzdělávání se stává součástí života každého člověka. První kapitola popisuje současný stav problematiky a seznamuje čtenáře s dopady, které s sebou nesou zvyšující se nároky společnosti na vzdělání. V jednotlivých podkapitolách je popsán historický vývoj vzdělávání dospělých lidí, je přiblížena tématika celoživotního vzdělávání, dále je konkrétněji popsána oblast neformálního a zájmového vzdělávání dospělých osob. Samostatná podkapitola je věnována vzdělávání dospělých osob s mentální retardací. Druhá kapitola se věnuje popisu výsledků kvalitativního výzkumu prováděného u organizací, které poskytují zájmové vzdělávání dospělým osobám s mentálním postižením, ale také u těch organizací, jejichž nabídka se na tyto osoby nevztahuje. V závěru jsou popsány motivační faktory, které vedou odpovědné pracovníky k realizaci těchto aktivit a problémy, se kterými se potýkají. U vybraných poskytovatelů zájmového vzdělávání, kteří nemají v nabídce aktivity pro lidi s mentálním postižením, jsou popsány překážky, bránící jim takové vzdělávací programy nabízet. Dále byla v rámci výzkumu zmapována nabídka zájmového vzdělávání pro dospělé osoby s mentálním postižením na území Jihočeského kraje. Práce by mohla sloužit zástupcům vzdělávacích institucí a organizací jako zdroj inspirace pro další rozšíření nabídky o vzdělávací aktivity určené osobám s mentálním postižením a jako zdroj informací o problémech spojených s jejich realizací. The Bachelor{\crq}s Thesis focuses on education, the prestige of which is continuously growing. Lifelong learning is becoming a part of everyone{\crq}s life. The first chapter describes the current state of affairs and it acquaints the reader with the consequences of the ever increasing demands of society on education. The individual sub-chapters provide a description of the historical development of adult learning, explain more about lifelong learning and give a more detailed description of the nonformal and extra-curricular education of adults. A separate sub-chapter is devoted to the education of adults with mental retardation. The second chapter explains the results of the qualitative research project conducted with organizations that provide extra-curricular education to adults with mental disorders and with organizations who do not cater for these persons. The conclusion presents a description of the motivation factors that lead staff in charge to implement these activities and the problems which they face. What concerns selected providers of extra-curricular education who do not cater for people with mental disorders, a description is given of the obstacles that prevent them from offering such learning programmes. Furthermore, the extra-curricular education programmes for adults with mental disorders on offer in the South Bohemian Region were mapped as part of the research project. The Bachelor{\crq}s Thesis may serve as a source of inspiration for the representatives of educational institutions and organizations in their including learning activities designed for persons with mental disorders in their programmes. It may also serve as a source of information in what regards the problems connected with the implementation of such activities.
Keywords:
celoživotní vzdělávání lehká mentální retardace mentální retardace sebeobhájci středně těžká mentální retardace vzdělávání zájmové vzdělávání Citation: HOLICKÁ, Monika. Zájmové vzdělávání dospělých osob s lehkým a středně těžkým mentálním postižením význam, možnosti, perspektivy. České Budějovice, 2010. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/17446