Název:
Věc Makropulos. Od myšlenky k provedení
Překlad názvu:
Věc Makropulos. From the idea to the performance
Autoři:
Mudrová, Jitka ; Pecháček, Stanislav (vedoucí práce) ; Volavá, Iva (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce pojednává komplexně o Janáčkově opeře Věc Makropulos, zabývá se její genezí (a genezí opery obecně), představuje osobnost Leoše Janáčka z různých úhlů pohledu a nabízí didaktické zpracování této tematiky. Práce zahrnuje dvě roviny - teoretickou a didaktickou. Nahlížíme-li na text z teoretického pohledu, pak jsou zde uvedeny informace o operní tvorbě Janáčka z hlediska námětů, úprav, inscenací a inspirace ženami. Dále obecné informace o rysech libreta, libretistické praxi, roli režiséra, Janáčkově osobnosti, tvůrčích obdobích, hudební řeči a vstupu prózy na operní pole. Didaktické hledisko vidíme v uspořádání práce i v množství informací. Učitel může využít práci jako východisko pro výuku, včetně poslední kapitoly, která je věnovaná pouze praktickým úkolům a námětům. Tato diplomová práce by měla sloužit jako pomůcka pro učitele, který se bude chtít zaměřit na operu nebo na osobnost Leoše Janáčka při výuce.This thesis presents a complex of Janáček's opera The Makropulos Affair, covering its origin (and the genesis of opera in general), represents personality of Leoš Janáček from different perspectives and offers a didactic treatment of this theme. The work includes two layers - a theoretical and didactic. If we look at the text from a theoretical perspective, then here are about Janáček operas in terms of ideas, editing, production and inspiration of women. Further information on the general features of the libretto, practice, the role of stage manager, Janáček personality, his creative period, music and speech input field of prose to opera. Didactic point of view we see in the arrangement of this work and in quantities of information. The teacher can use the work as the basis for teaching, including the last chapter, which is dedicated only to the practical challenges and ideas. This thesis should help teachers, who want to focus on the opera or the personality of Leoš Janáček in the classroom.
Klíčová slova:
geneze opery; Leoš Janáček; Věc Makropulos; genesis of opera; Leoš Janáček; The Makropulos Affair