Název:
VLIV SOCIOKULTURNÍHO PROSTŘEDÍ NA VZNIK STRACHŮ A ÚZKOSTÍ V DĚTSTVÍ, PSYCHOSOCIÁLNÍ PODPORA A EDUKACE
Překlad názvu:
EFFECTS OF SOCIOCULTURAL ENVIROMENT ON THE ORIGIN OF FEARS AND ANXIETIES IN CHILDHOOD, PSYCHOSOCIAL ASSISTANCE AND EDUCATION
Autoři:
HLAVATÁ, Šárka Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2007
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Abstrakt O úzkosti a strachu víme, že jsou biologicky pestré a podílejí se na přežití jedince a tím i lidského druhu. Umožňují nám adaptaci, stejně tak jako přispívají k formování osobnosti člověka. Jejich konkrétní projev je dán biologickými dispozicemi, zkušenostmi získanými během života a tím i vlivem prostředí a učením. S jistotou nemůžeme říci, jak velký vliv má na dané emoce vrozenost včetně dědičnosti a v jaké míře se na nich podílí prostředí. Výchova a individuální zkušenost překrývají vrozené dispozice a určují obsah i formu jednotlivých strachů.Úzkost a různé formy strachu znepříjemňují dítěti přítomné chvíle a často mu brání podávat ve škole výkon, který by odpovídal jeho schopnostem. Mohou také natrvalo poznamenat jeho osobnostní vývoj. Zejména meziosobní vztahy a zvláště pak vztahy rodičů mezi nimi samými se promítají do jednání s dítětem. Což umožňuje hlubší porozumění příčinám a mechanismům, jež přispívají k rozvoji projevů strachu a úzkostnosti u dětí. Dětské zkušenosti jsou pro pozdější vývoj osobnosti člověka nepostradatelné. Zvolenou metodikou je technika sekundární obsahové analýzy dat adekvátních dokumentů týkajících se strachů a úzkostí a technika dotazníku s dětmi ve školských zařízeních prvého a druhého stupně.Pro sběr dat byl vytvořen dotazník skládající se ze dvou částí. A to z části čtrnácti otázek, které se týkaly sociálního prostředí dítěte a povědomí strachů a úzkostí u dotazované skupiny dětí. Dále pak dotazník obsahuje část jedenácti obrázků. Tato část je původní jihočeskou metodou MUDr. Václava Moravy, mající dlouholetou tradici. Která se odvíjí ze zkušeností a odborných znalostí tohoto lékaře v dětské psychiatrii. Obrázková část je sestavena na principech psychologické projektivní diagnostické metody, testu TAT (tematicko-apercepční test). Respondenty dotazníků byly děti, základní školy Emy Destinové v Českých Budějovicích. Navštěvující první a druhý stupeň. Přesněji třetí a čtvrtou třídu a třídu osmou a devátou. Pro vyhodnocení obou částí dotazníku byly použity tabulky a grafy a výsledky jsou uvedeny v procentech či v průměru, graficky. V práci jsem se zaměřila na základní vymezení strachu a úzkosti v dětství a dále na vznik těchto emocí a jejich předcházení. Cílem práce byl monitoring se zaměřením na výskyt dětských strachů a úzkostí vlivem sociokulturního prostředí, ve kterém se pohybují (a to rodiny, školy, media, volnočasové aktivity apod.). Výsledky této bakalářské práce mohou přispět k odkrytí rizik a faktorů, které spoluúčinkují při vzniku strachů a úzkostí v dětství. A tím může sloužit i jako podklad pro učitele a rodiče k lepšímu pochopení dětí. Na základě zhodnocení primárních dat byla stanovena hypotéza. Hypotéza se potvrdila. U dětí mladšího školního věku se častěji objevuje strach či úzkost. Anotace (abstrakt) v anglickém jazyce We know about anxiety and fear that they are biologically varied and participate in surviving of the individual and hereby of the human kind. They enable our adaptation as well as contribute to the formation of the human personality. Their certain display is given by biological dispositions, experience gained from life and also by the influence of environment and learning. We can{\crq}t say with certainty how much innateness influences given emotions including heredity and in what degree the environment influences them. Upbringing and individual experience cover inborn dispositions and determine the form and content of individual fears. Anxiety and varied forms of fear make children{\crq}s life unpleasant and they often make it difficult to give the maximum at school which would agree with his abilities. They can also affect his personal development permanently. Especially interpersonal relations, particularly relations between parents are projected into dealing with children. That allows for a deeper understanding of the causes and mechanisms that contribute to the development of display of children{\crq}s fear and anxiety. Children{\crq}s experience is indispensable for later development of the human personality. The chosen methodic is the questionnaire technique related to fear and anxiety with children at school of the first and second degree. For the collection of data a questionnaire has been made which is divided into two parts. The first part is made of 14 questions which refer to the social environment of the child and knowledge about fear and anxiety by the questioned group of children. The second part is made of 11 pictures. This is the authentic south-bohemian method from MUDr. Václav Morava which has a longstanding tradition and reflects his experience and professional knowledge in children{\crq}s psychiatry. The picture part is based on the principles of the psychological projection diagnostic method, test TAT. The asked respondents were children from Emy Destinové primary school in Czech Budweis who visit the first and second degree. It is the 3rd and 4th class and 8th and 9th class. Tables and graphs have been used for the evaluation of both parts of the questionnaire and the results are shown in percentages or averages in graphs. I focused in this work on the basic definition of fear and anxiety in the childhood and on formation of this emotions and their overtaking. The aim of this work has been monitoring with focusing on appearance of children{\crq}s fear and anxiety with the influence of social-cultural environment where they live (family, school, media, free time etc.). The results of this bachelor work may help with revealing of risks and other factors which can cause fear and anxiety in the childhood. It may serve as a document for teachers and parents to a better understanding of children. On the base of appreciations of primary dates a hypothesis has been determined. The hypothesis has been confirmed. There is a more often appearance by children of the young school age.
Klíčová slova:
Klíčová slova strach úzkost dětství mladší školní věk starší školní věk socializace úzkostné poruchy edukace; Anxious disturbances; Childhood; Education; Key words: Fear; Older school year; Phobia; Socialization; Younger school year Citace: HLAVATÁ, Šárka. VLIV SOCIOKULTURNÍHO PROSTŘEDÍ NA VZNIK STRACHŮ A ÚZKOSTÍ V DĚTSTVÍ, PSYCHOSOCIÁLNÍ PODPORA A EDUKACE. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/7173