Original title:
Zprostředkované učení - významný faktor pomoci sociálně znevýhodněným žákům (v procesu učení)
Translated title:
Mediated training as a possibility for socially disadvantaged students
Authors:
Škopková, Pavla ; Krykorková, Hana (advisor) ; Běhalová, Andrea (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce řeší otázku rozvojetvorných možností v procesu školního učení. Tato otázka je zasazena do kontextu vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků. Protože při formování učebních kompetencí není tato oblast dostatečně propracovaná a konkrétní vyučovací metody jsou poněkud rigidní, bude představena jedna z možností, jak lze učební dovednosti a schopnosti těchto žáků rozvíjet, a které se v rámci učebních kompetencí považují za klíčové. V této souvislosti bude představen stimulační a intervenční program Instrumentálního obohacení jako konkrétní forma realizace zprostředkovaného učení asoučasně jako snaha o perspektivní inovaci učebních osnov. Se záměrem poukázat na neomezené možnosti rozvoje žákova učebního potenciálu je text zaměřen na teoretická a koncepční východiska, která tvoří podstatu celého programu. Program je instrumentální sada nástrojů, které vedou k aktivaci kognitivních struktur a k jejich následnému obohacení. Proto budou kromě teoretických východisek představeny také kognitivní strategie metakognitivního nácviku, které usnadňují kognitivní modifikovatelnost a které vedou k rozvoji žákova učebního potenciálu.This Master thesis aims to solve the question of developmentally-creative possibilities in the schooling process. This question is contextualized education of socially disadvantaged pupils. Because in shaping the learning competencies, this area is not developed enough and specific methods are somewhat rigid, it will be introduced one of the option how to to develop learning skills and abilities of the pupils , and which are in the teaching competencies deemed as essential. In this context will be introduced stimulatory and intervention program of Instrumental Enrichment as a concrete form of execution of Mediated learning and also as an effort of perspective innovation of curriculum. With the intention to point out the limitless possibilities of developing pupil's learning potential, the text focuses on the theoretical and conceptual bases, which constitute the entire program. The program is the instrumental set of tools that lead to the activation of cognitive structures and their subsequent enrichment. Therefore, except the theoretical foundations are also presented cognitive strategies metacognitive training that simplify cognitive modifiability, and that lead to the development of pupils' learning potential.
Keywords:
cognition; cognitive autonomy; Feuerstein's Instrumental Enrichment Porgramme; intelligence; Intervencion Program for Struktural Cognitive Modifiability; Learning Potencial Assessment Device (LPAD); Mediated Learning Experience (MLE); Modification of Cognitive Functions; motivation; selfreflection; Feuersteinova metoda Instrumentálního obohacování; Feuersteinova teorie zprostředkovaného učení; intervence; Kognice; kognitivní psychologie; kognitivní svébytnost; konstruktivismus; LPAD; metakognice; motivace; osobnostní rozvoj; rozvojetvorné učení; sebereflexe; strukturální kognitivní modifikace; zkušenost zprostředkovaného učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/62648