Original title:
Podpora rodičů dětí s vývojovými obtížemi
Translated title:
Ways to support parents of children with developmental difficulties
Authors:
Štěchová, Dominika ; Morávková Krejčová, Lenka (advisor) ; Draberová, Jana (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zaměřuje na podporu rodičů dětí s poruchami autistického spektra. Zabývá se stresem, který rodičovství takového dítěte může přinášet a jeho zvládáním. Mapuje vnější i vnitřní faktory, které mohou rodičům napomáhat život s dítětem s poruchou autistického spektra zvládat. Na fakt narození dítěte s postižením se tato práce dívá jako na trauma, které může být podnětem k posttraumatickému růstu. Součástí bakalářské práce je i výzkumný projekt v podobě akčního výzkumu. Výzkum bude zaměřen na vytvoření designu podpůrné rodičovské skupiny, ve které budou využity prvky arteterapie a psychoterapeutické práce s tělem. Klíčová slova: Poruchy autistického spektra, rodiče dětí s PAS, posttraumatický růst, stres, podpůrné skupinyThis thesis focuses on supporting children with autism spectrum disorder. It covers stress associated with raising a child with autism and methods to deal with it. It also covers internal and extrenal factors which can assist parents deal and cope with having a child with autism. This thesis contends that giving birth to an autistic child can be a trauma, raising the possibility of post-traumatic growth. The second part of the thesis is a research project in the form of action research. The research will focus on creating practices designed to support parent groups, in which elements of art therapy and psychotherapeutic body work will be used. Keywords: Autism Spectrum Disorders, parents of children with ASD, stress, support group
Keywords:
Autism Spectrum Disorders; parents of children with ASD; posttraumatic growth; stress; support group; dětí s PAS; podpůrné skupiny; Poruchy autistického spektra; posttraumatický růst; rodiče; stres
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/78933