Original title:
Opravy chyb ve výslovnosti českých mluvčích při výuce němčiny jako cizího jazyka
Translated title:
Error correction of pronunciation of Czech students in German lessons
Authors:
Michalcová, Petra ; Nečasová, Pavla (advisor) ; Švermová, Dagmar (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
ger Abstract:
[eng][cze] TITLE: Error correction of pronunciation of Czech students in German lessons ABSTRACT: This master thesis deals with error correction of pronunciation of Czech students in German lessons. Theoretical part of this thesis explains the importance of phonetics in German lessons, first the term error is defined in general sense and then the thesis focuses on pronunciation errors of Czech speakers. The thesis also deals with methods of pronunciation correction, question what is considered as an error in the field of phonetics and also reflects the error tolerance of teachers while correcting the pronunciation errors. The practical part of the thesis introduces a phonetic experiment that was conducted at elementary and secondary schools in Prague. On the basis of the evaluation of phonetic questionnaires and analysis of the inspections in the classes, the thesis comes to the conclusion about the tolerance threshold of teachers while correcting pronunciation errors of Czech speakers. KEY WORDS: Error, correction of pronunciation errors, autocorrection, tolerance threshold of teachers, type of appeal to error correctionNÁZEV: Aussprachefehlerkorrektur der tschechischen Lernenden im Deutsch als Fremdsprachenunterricht ABSTRAKT: Diplomová práce se zabývá opravami chyb ve výslovnosti českých žáků při výuce němčiny jako cizího jazyka. Teoretická část pojednává o důležitosti fonetiky ve výuce německého jazyka, definuje pojem chyba nejprve v obecné rovině a dále se specifikuje na chyby ve výslovnosti českých mluvčích. Zabývá se způsoby korektur výslovnosti, otázkou, co se v oblasti fonetiky považuje za chybu a zamýšlí se nad tolerancí vyučujících při opravování chyb ve výslovnosti. Praktická část představuje fonetický experiment, který byl realizován na pražských základních školách a gymnáziích. Na základě vyhodnocení fonetických dotazníků a analýzy hospitací práce dochází k závěru o tolerančním prahu vyučujících při opravách chyb ve výslovnosti českých mluvčích. KLÍČOVÁ SLOVA: Fehler, Aussprachefehlerkorrektur, Selbstkorrektur, Toleranzschwelle der Lehrpersonen, Aufforderungsarten
Keywords:
autocorrection; correction of pronunciation errors; Error; tolerance threshold of teachers; type of appeal to error correction; Aufforderungsarten; Aussprachefehlerkorrektur; Fehler; Selbstkorrektur; Tolerazschwelle der Lehrpersonen
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/40194