Original title:
Interaktivní nástroje ve výuce chemie
Translated title:
Interactive Tools in Chemistry Education
Authors:
Helceletová, Zuzana ; Čapek Adamec, Martin (advisor) ; Rusek, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Informační a komunikační technologie (dále jen "ICT") stále více pronikají do struktur společnosti, jejích funkcí i života samotných jedinců. Integrace ICT do vzdělávání spojená s proměnou tradičního pojetí vzdělávání v moderní edukační prostředí je proto chápána jako jeden z významných faktorů dalšího rozvoje. Předkládaná práce se zabývá některými možnostmi využití elektronické podpory ve výuce chemie na středních školách. Jde především o vizualizaci učiva chemie, vhodnou positivní motivaci a aktivizaci žáka. Práce blíže popisuje prezentaci učiva chemie pomocí specializovaných počítačových programů a vizualizací chemických dějů. Jedním z cílů této diplomové práce je seznámení čtenářů s různými softwary na podporu výuky chemie a zhodnocení těchto softwarů z hlediska praktičnosti, obtížnosti a možností jejich dalšího využití. Mezi vybrané a popisované softwary patří ACD/Chemsketch, Isis/Draw, WebLab Viewer Lite, Orbitel Viewer, ArgusLab, Anorganická chemie, ChemDraw, ChemLab, Basic Chemi a LM Chemie. Podstatná část práce je následně věnována softwaru Wolfram Mathematica, když shrnuje nejdůležitější informace o výrobci, distributorovi, různých typech softwaru a jejich využití. Dalším a neméně důležitým cílem této práce je snaha motivovat k tvorbě a využívání některých demonstračních projektů softwaru...Information and Communication technologies (further only "ICT") are becoming an essential part of the society, of its structure and functions and impact the lives of individuals. Integration of ICT into education together with a change in the traditional education system into a modern one is therefore seen as an important factor of further development. The paper deals with some of the options of how to utilize electronic support for teaching chemistry at secondary schools. It is mainly the visualisation of the subject matter, proper positive motivation of students and their activation. The paper describes in detail presentation of chemistry using specialized computer software and visualisation of chemical processes. One of the goals of this paper is to present different software for teaching support and to compare them with regards to functionality, user-friendliness and possibilities of other application. Among the selected software there are: ACD/Chemsketch, Isis/Draw, WebLab Viewer Lite, Orbitel Viewer, ArgusLab, Anorganicka chemie, ChemDraw, ChemLab, Basic Chemi and LM Chemie. The significant part of the paper is dedicated to Wolfram Mathematica software, summarizing the essential information about the author, distributor, different versions of the software and their possible utilization....
Keywords:
computer; education; Interactive tools; software; visualization; edukace; Interaktivní pomůcky; počítač; software; vizualizace
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/69503