Original title:
Průzkumy trhu a veřejného mínění v České republice jako druh komunikační zpětné vazby
Translated title:
Public opinion and market research in the Czech Republic as kind of communication feedback
Authors:
Svobodová, Eliška ; Slámová, Hana (advisor) ; Johnova, Radka (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2011
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce pojednává o průzkumu trhu a veřejného mínění v České republice se zaměřením na masmédia. Představuje průzkum jako vhodnou zpětnou vazbu pro použití v masové komunikaci a v masmédiích. První část práce vymezuje některé základní termíny ohledně masové komunikace a médií, další část se zabývá stručnou historií průzkumů v České republice a v bývalém Československu, následující část vysvětluje určité metodiky a postupy, které se v průzkumu používají. Další část práce pak podává seznam nejhlavnějších agentur působících v oblasti průzkumu trhu a veřejného mínění v České republice, v závěru je v práci ukázána etika výzkumů a zásahy státu, zákonů a norem do průzkumu. [Autorský abstrakt].Bachelor's work deals with market research and public opinion in Czech Republic concentrating on mass media. It presents the research as a suitable feedback for application in mass communications and mass media. The first part of the work defines some basic terms concerning mass communications and media, the following part deals with a short history of investigations in Czech Republic and in the former Czechoslovakia. Next part explains the certain methodolologies and methods which are used in the research. Another part of the work presents the list of the main agencies acting in the sphere of market research and public opinion in Czech Republic. In conclusion of the work it is shown the ethics of investigations and intervention of state, law and norms into research. [Autor's abstract].
Keywords:
communication; communications model; information; market research; mass communication; mass media; media; public opinion; research; informace; komunikace; komunikační model; masmédia; masová komunikace; média; průzkum; průzkum trhu; veřejné mínění
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/36783