Original title:
Využití pedagogiky zážitku při integraci osob s tělesným postižením
Translated title:
Application of Experiential Pedagogy on Integration of Physically Handicapped People
Authors:
PODZIMKOVÁ, Petra Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá možnostmi integrace osob s tělesným postižením prostřednictvím pedagogiky zážitku. Je rozdělena do tří tématických částí. První částí je vymezení pojmů, kde jsou charakterizovány pojmy {\clqq}osoba se zdravotním postižením``, {\clqq}integrace``, {\clqq}zážitková pedagogika``. Druhá část se zabývá fenoménem zážitkové pedagogiky, historií, cíli a principy, spektrem zážitkově pedagogických aktivit , seznamuje s tím, co je to zážitkový kurz a zdůrazňuje důležitost hry v lidském životě. Nejdůležitější částí práce je část třetí, která se zabývá přímo využitím pedagogiky zážitku při integraci osob s postižením. Je zde představena historie a současnost integračních zážitkových kurzů jak v České republice, tak v zahraničí, charakterizována specifika integrace osob s tělesným postižením a naznačena metodika, příprava a realizace integračních zážitkových kurzů. Východiska této práce mohou být základem pro zpracování ucelené metodiky využití pedagogiky zážitky při integraci osob s tělesným postižením.The Thesis deals with the possibilities of integration of disabled people with the help of experiential pedagogy. It is divided into three topics. The first part is the naming the terms such as {\clqq}a disabled person``, {\clqq}integration``, {\clqq}experiential pedagogy``. The second part deals with the phenomenon of experiential pedagogy, its history, aims and principles, spectrum of experiential pedagogical activities. It tells what an experiential course is and it emphasizes the importance of the game in people´s lives. The essential part is the last one, which focuses on the practical use of the experiential pedagogy in integration of the disabled people. It informs us about the history and the present situation of integrational experiential courses not only in the Czech Republic but also abroad. It specifies the charactaristics of disabled people and gives ideas about the metodology, preparation and realisation of integrational experiential courses. The outcome of the Thesis can be used for further compilation of metodology of experiential pedagogy of physically handicapped people.
Keywords:
A corporal defect; a game; an experience; an experiential course; an experiential pedagogy; an integration; an integrational experiential course; experiential pedagogical activities; the handicap; handicap; hra; integrace; integrační zážitkový kurz.; Tělesné postižení; zážitek; zážitková pedagogika; zážitkový kurz; zážitkově pedagogické aktivity Citation: PODZIMKOVÁ, Petra. Využití pedagogiky zážitku při integraci osob s tělesným postižením. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/9374