Original title:
Faktory změny postojů k ekologickým tématům jako východisko pro ekologickou výchovu
Translated title:
Factors in attitude changes: base for environmental education
Authors:
Kotěra, Jan ; Lorenzová, Jitka (advisor) ; Valenta, Josef (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá tématem změny postojů k ekologickým problémům. Hledá faktory, které změnu postoje ovlivňují a porovnává jejich důležitost. S ohledem na jednotlivé faktory pak navrhuje, jak na změnu postojů efektivněji působit. V teoretické části práce podává základní přehled o ekologické výchově a osvětě. Sleduje její vývoj v České republice i v zahraničí a popisuje její současné cíle, témata a formy. Dále se věnuje tomu, jak dnešní česká veřejnost vnímá ekologické problémy. Klíčová kapitola práce pojednává o postojích. Popisuje, jak vznikají, jejich strukturu a základní funkce a především za jakých okolností se mohou měnit. S pomocí odborné literatury definuje osm základních faktorů, které na změnu postoje působí, a nachází příklady z ekologické výchovy a osvěty. V závěru teoretické části nabízí doporučení, na jaké nástroje se při snaze o změnu postojů zaměřit. Praktická část přináší výzkum mezi pracovníky vybraných ekocenter. Zjišťuje, jak pracují s problematikou změny postojů a zda využívají zpětnou vazbu od svých klientů. Především však využívá zkušeností pracovníků k nalezení nejdůležitějších faktorů změny postojů. Závěr práce porovnává poznatky teoretické a praktické části. Zároveň navrhuje, jak využít tři nejdůležitější faktory změny postoje v praxi.The thesis addresses attitude changes towards environmental problems. It looks for the factors that affect the attitude change and compares their importance. With regard to particular factors it suggests how to work more efficiently on changing the attitudes. The theoretical part gives an overview of environmental education. It follows its history in the Czech Republic and abroad, and describes its current objectives, topics and methods. It also discusses today's Czech public perception of environmental issues. The key chapter of the thesis addresses attitudes. It describes their formation, structure and basic functions and most importantly the circumstances under which they may change. With the help of literature, it defines eight fundamental factors that act to attitude change, and finds examples in environmental education. At the end of the theoretical part, recommendations are offered on what tools we should focus when trying to change attitudes. The research part presents the inquiry among selected environmental education centres' staff. It figures out how they work with the issue of attitude changes and how they take advantage of their clients' feedback. In the first place, it uses their experience to find the most important factors in attitude changes . The conclusion compares the findings...
Keywords:
arguments against attitude change; attitude change strategy; attitudes; environmental education and enlightenment; environmental education centre; factors in attitude change; knowledge about the attitude object; practical benefit of the attitude; argumenty proti změně postoje; ekocentrum; ekologická (environmentální) výchova a osvěta; faktory změny postojů; míra znalostí o objektu postoje; postoje; praktický užitek postoje; strategie působení na změnu postojů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/67476