Název: Gender, kultura a média
Překlad názvu: Gender, culture and media
Autoři: Doležalová, Eva ; Soukup, Václav (vedoucí práce) ; Opletalová, Lenka (oponent)
Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok: 2007
Jazyk: cze
Abstrakt: V diplomové práci se v první, teoreticky koncipované části práce věnuji kořenům a vývojovým proměnám gendru jako kulturní konstrukce. Na úvod věnuji zvláštní pozornost historickému vývoji feminismu, feministické antropologie a přístupům k fenoménu gender a jeho přínosu pro pochopení kulturní specifiky mužské a ženské role. V této části se dále zabývám vymezením základních pojmů a gender stereotypů, s nímž souvisí i problémy spojené s jejich zkoumáním. Snažím se o zmapování příčin odlišného vidění mužského a ženského světa. Zabývám se také dichotomií sporu o biologický versus kulturní determinismus genderu sledující univerzalitu a rozdíly v pohlavních rolích. Druhá část této práce je věnována sociálnímu aspektu gendru. Člověk z tohoto hlediska představuje souhrn rolí, které ve společnosti hraje. Proto v tomto příspěvku analyzuji vývoj postojů k rolím mužů a žen na trhu práce a v rámci rodiny. V této části se též věnuj i otázce násilí páchaného na ženách, která vychází z premisy, že násilí disponuje nástroji, které nejsou ničím jiným, než osvojenou formou vztahu nadvlády a ovládaného. Tato kapitola je zakončena vývojovými trendy v oblasti genderové subkultury. Navazuje kapitola věnovaná sexualitě, kde se pokouším načtrtnout rozdíly mezi mužskou a ženskou sexualitou. Sexualita je zde definována jako zdroj...

Instituce: Fakulty UK (VŠKP) (web)
Informace o dostupnosti dokumentu: Dostupné v digitálním repozitáři UK.
Původní záznam: http://hdl.handle.net/20.500.11956/10198

Trvalý odkaz NUŠL: http://www.nusl.cz/ntk/nusl-465401


Záznam je zařazen do těchto sbírek:
Školství > Veřejné vysoké školy > Univerzita Karlova > Fakulty UK (VŠKP)
Vysokoškolské kvalifikační práce > Diplomové práce
 Záznam vytvořen dne 2022-05-08, naposledy upraven 2022-05-08.


Není přiložen dokument
  • Exportovat ve formátu DC, NUŠL, RIS
  • Sdílet