Original title:
Geometrie na ZŠ podporovaná programovacím jazykem Imagine
Translated title:
Geometry on primary school supported with Imagine
Authors:
PIŇOUSOVÁ, Klára Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem této diplomové práce je geometrie na Základní škole podporovaná programovacím jazykem Imagine. Práce je rozčleněna na dva celky. První, teoretická část, chce ukázat spojitost mezi matematikou a počítačovým programem Imagine Logo. Programování a matematika spolu velice úzce souvisí. Chtěla bych ukázat, že se na určité činnosti můžeme naučit mnohým znalostem z jiného oboru. Zmíněny jsou i výhody, které programování v jazyku Imagine přináší. Tento program poskytuje jiný pohled do již známých problémů geometrie. Atraktivnost počítačů pro cílovou skupinu velice ulehčuje práci, nicméně není to pouze tento aspekt, který činí využití počítačů ve výuce výhodným. Jejich rozšiřování a nepostradatelnost se stále zvyšuje v mnoha oborech, čímž se stává toto vzdělání nepostradatelné. Ve druhé, praktické části se nachází vypracovaná příručka. Právě ta je hlavním cílem této práce. Mimo jiné, se zde zmiňuji o zkušenostech, které jsme nabyla při výuce podle této příručky. Ta je tedy spojena s mými metodickými radami a postupy. The theme of this graduation theses is geometry on the primary school, suported by programming language Imagine. This work is divided into two parts. The first one, theoretic part, wants to show a connection between mathematics and programming language Imagine Logo. Mathematics is closely associated with programming. I would like to show, that we can obtain a lot of knowledges from a different subject by practising specific acitivities. There are also mentioned the advantages, which brings the programming in Imagine Logo. This program provides a various sight into a well-known difficulties of geometry. The computer magnetism for a target group makes easier this work. However, it isn´t only this aspect making the computer usage in education as an advantageous. Expanding and indispensableness of computers is still increases in many fields, whereby this education becomes essential. The second part, a practical part includes an elaborate manual. Right this guide book is a principal aim of my work. By the way, I also make a reference to my own experiences, which I get by education according to this manual. So, this one is connected with my methodical advices and procedures.
Keywords:
Imagine; programming; Imagine; programování; želvička; želví grafika Citation: PIŇOUSOVÁ, Klára. Geometrie na ZŠ podporovaná programovacím jazykem Imagine. České Budějovice, 2007. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/4401