Original title:
Surrealismus surového psaní: konfrontace poetiky šílenství u André Bretona a Jeanne Tripier
Translated title:
Surrealism of the "Écrits Bruts": Comparison of André Breton's and Jeanne Tripier's Poetics of Madness
Authors:
Jonczyová, Michaela ; Jirsa, Tomáš (advisor) ; Voldřichová - Beránková, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se bude zabývat přítomností fenoménu šílenství ve francouzském surrealismu a v žánru tzv. "écrits bruts", čili v "surovém psaní". Jejím základním tématem tak bude konfrontace surrealistické estetiky šílenství s písemnou produkcí psychotických, nejčastěji schizofrenních pacientů. Základní východisko bude představovat analýza a interpretace dvou vybraných děl, a sice experimentální sbírky poezie Andrého Bretona a Paula Éluarda L'Immaculée conception (Neposkvrněné početí, 1930) a deníkových záznamů jedné z nejvýznamnějších francouzských představitelek "surového psaní" Jeanne Tripier, jež vyšly pod názvem Premier Cahier: de l'ordre des messages, mai 1935. Cílem této analýzy bude na jedné straně identifikovat a charakterizovat formy, jejichž prostřednictvím se fingované i "skutečné" šílenství v textech projevuje, a na straně druhé popsat jejich poetickou funkci. Z metodologického hlediska se bude práce opírat o strukturální a žánrovou analýzu obou nastíněných směrů, stěžejní zde však budou rovněž některá východiska fenomenologicky orientované psychiatrie a psychoanalýzy.This dissertation is focused on phenomenon of madness in French surrealism and genre called "écrits bruts". The main theme is confrontation of surrealism aesthetics madness with written production of psychotic and mostly schizophrenic patients. The primary outcome is presented by analysis and interpretation of two chosen literary works, which are collection of experimental poetry by André Breton and Paul Éluard called L'Immaculée conception (Immaculate Conception, 1930) and diary entries, known as Premier Cahier: de l'ordre des messages, mai 1935, written by one of the most significant French women representatives Jeanne Tripier,. The aim of this analysis is on one hand to identify and characterize forms through which simulated and "real" madness in texts presented are, and on the other hand to describe its poetic function. The methodology part is based on structural and genre analysis of both aforementioned movements and moreover is formed on outcomes of the phenomenologically oriented psychiatry and psychoanalysis.
Keywords:
art brut; boundaries of art; french literature; madness; psychiatry; surrealism; écrits bruts; art brut; francouzská literatura; hranice umění; psychiatrie; surrealismus; écrits bruts; šílenství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/82170