Název:
Role mateřského jazyka ve výuce angličtiny
Překlad názvu:
The role of the mother tongue in EFL classes
Autoři:
Ménová, Martina ; Gráf, Tomáš (vedoucí práce) ; Čermák, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2015
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This thesis focuses on the use of the mother tongue in foreign language teaching and learning. Recently there has been a notable shift towards promoting the use of the mother tongue. The theoretical part of the thesis maps the attitudes to the mother tongue in current literature as well as the suggested ways of its use in the classroom. The practical part attempts to analyse the students' attitudes towards the incorporation of Czech into English learning and teaching and their experience with its use from their secondary schools. To obtain the data, an online questionnaire was employed. The respondents are first- and second-year students of English and American studies who are expected to be able to analyse both the advantages and disadvantages of using Czech. The practical part focuses on the efficiency of Czech in comparison with English, ways of presenting grammar and vocabulary, the relation between the mother tongue use and the proficiency of students, and learning strategies of the respondents. Based on the analysis, suggestions regarding the mother tongue use are presented in the conclusion.Tématem práce je využití mateřského jazyka ve výuce cizích jazyků. V posledních dvou dekádách se v odborné literatuře objevuje nastupující trend, který mění dosavadní spíše negativní vnímání role mateřštiny a hledá pro ni možná praktická využití ve výuce. Teoretická část práce mapuje přístupy k mateřskému jazyku v současné literatuře. Praktická část práce si klade za cíl analyzovat názory a postoje studentů k využití mateřštiny a jejich zkušenosti s rolí češtiny při výuce angličtiny na střední škole. K analýze byl použit online dotazník. Skupinu respondentů tvoří studenti nižších ročníků oboru anglistika-amerikanistika, u kterých se předpokládá zájem o studium cizích jazyků a také schopnost zhodnotit výhody i úskalí češtiny ve výuce angličtiny. Praktická část práce se zaměřuje na efektivitu češtiny ve srovnání s angličtinou, způsoby prezentace gramatiky a slovní zásoby využívané středoškolskými učiteli, vztah mezi pokročilostí studentů a užitečností mateřštiny a studijní strategie využívající češtinu. Na základě poznatků získaných z analýzy dat jsou v závěru popsána doporučení pro využití češtiny při výuce angličtiny.
Klíčová slova:
ELT; kognáty; mateřský jazyk; překlad; přesvědčení studentů; přesvědčení učitele; studijní strategie; výuka začátečníků; výuka čtení; cognates; ELT; learner beliefs; learner strategies; mother tongue; teacher beliefs; teaching beginners; teaching reading; translation