Original title:
Učebnice chemie pro základní školy: využívání a analýza vybraných strukturních komponentů
Translated title:
Lower-secondary School Chemistry Textbooks: The Use and Selected Structural components' Analysis
Authors:
Vojíř, Karel ; Rusek, Martin (advisor) ; Klečková, Marta (referee) ; Kmeťová, Jarmila (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Učebnice jsou učební pomůckou sloužící ve vzdělávacím procesu k celé řadě účelů. Kromě žáků pracují s učebnicemi i učitelé, pro které díky komplexnímu výběru a transformaci učiva představují nejkonkrétnější podobu zamýšleného kurikula. Učebnice tak mohou mít značný vliv na podobu vzdělávání. Ve výuce chemie na základních školách ale prozatím této oblasti nebyla věnována systematická výzkumná pozornost. Cílem této práce bylo zmapovat problematiku učebnic chemie pro základní školy. Pro zasazení problematiky do širšího kontextu byla provedena systematická rešerše odborných publikací věnovaných výzkumu učebnic přírodních věd. Zmapováno bylo i vydávání učebnic chemie po roce 1989 v kontextu změn státního kurikula pro základní školy. Možný vliv učebnic je podmíněn jak jejich zpracováním, tak i jejich využíváním. Bylo proto provedeno dotazníkové šetření na náhodném vzorku 387 učitelů z 370 základních škol. Tento vzorek umožňuje zobecnění na všechny základní školy, respektive všechny na nich učící učitele chemie v Česku. Bylo zjišťováno, které učebnice jsou využívány, jak jsou vybírány, jak je učitelé hodnotí a využívají včetně zaměření na konkrétní strukturní komponenty. Bylo zjištěno, že v Česku jsou běžně využívány čtyři řady učebnic chemie pro základní školy, z nichž ale pouze dvě byly publikovány v...Textbooks are a tool which serves several purposes in education. Except for students, textbooks are also being used by teachers who, thanks to a complex selection and transformation of the subject-matter, represent the most concrete shape of intended curriculum. For this reason, textbooks can influence education significantly. However, this field has not been addressed yet within lower-secondary school chemistry education research. The goal of this thesis was therefore to map the field of Czech lower-secondary school chemistry textbooks. In order to put the topic into a context, first, a systematic literature review on science education textbook research was performed. Also, textbooks' publishing after 1989 in the context of national lower-secondary school curricular changes was mapped. Textbooks' potential influence is conditioned by their elaboration as well as their use. For this reason, a questionnaire survey was performed on a random sample of 378 chemistry teachers from 370 lower-secondary schools. This sample enables generalization for the entire lower-secondary schools and chemistry teachers' population in Czechia. The research showed: which textbooks are being used, the way they were selected at schools, teachers' evaluation, and purpose of their use with a special attention to particular...
Keywords:
chemistry education; curriculum; lower-secondary education; textbooks; kurikulum; nižší sekundární vzdělávání; učebnice; výuka chemie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/151170