Název:
Role knihoven při překonávání digitální exkluze dlouhodobě nezaměstnaných
Překlad názvu:
The Role of Libraries in Overcoming Digital Exclusion of the Long Time Unemployed
Autoři:
Landrgottová, Anna ; Lipková, Helena (vedoucí práce) ; Hokynek, Michal (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2022
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce řeší téma role knihoven při překonávání digitální exkluze dlouhodobě nezaměstnaných. Cílem práce je zjištění, jaké je informační chování dlouhodobě nezaměstnaných občanů v knihovnách a služeb, které jsou pro ně specificky dělány. Práce obsahuje teoretickou část, která zahrnuje rozbor definic spojených s tématem a jejich zasazení do širšího kontextu a komentovanou rešerší literatury spojené s tématem. Praktická část práce zahrnuje kvalitativní výzkum provedený pomocí polostrukturovaných rozhovorů vedených se třemi pracovnicemi krajských knihoven. Vybranými krajskými knihovnami jsou Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem, Krajská knihovna Karlovy Vary a Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě. Tyto knihovny byly vybrány specificky pro socio-ekonomickou situaci v krajích, v nichž sídlí. Závěrem bylo zjištěno, že žádná z krajských knihoven se v tento okamžik specificky nezaměstnaným čtenářům nevěnuje a ani pro ně nenabízí žádné služby, ale dvě ze tří knihoven, Severočeská vědecká knihovna v Ústí nad Labem a Moravskoslezská vědecká knihovna v Ostravě by se v budoucnu chtěly nezaměstnanými čtenáři zabývat a vytvořit pro ně i určité specifické služby. Klíčová slova: digitální exkluze, dospělí, celoživotní vzdělávání, vzdělávání dospělých, nezaměstnanost, dlouhodobá...This bachelor thesis deals with the role of libraries in overcoming the digital exclusion of the long-term unemployed. The objective of the work is to uncover what is the information behaviour of long-term unemployed citizens in libraries and to reveal the services that are specifically designed for them. The bachelor thesis includes a theoretical part, which contains an analysis of definitions related to the topic and their placement in a broader context, and an annotated search of literature related to the topic. The practical part involves qualitative research carried out in the form of semi-structured interviews with three employees of regional libraries. The selected regional libraries were the North Bohemian Research Library in Ústí nad Labem, the Regional Library in Karlovy Vary and the Moravian-Silesian Scientific Library in Ostrava. These libraries were selected specifically for the socio-economic situation in the regions in which they are located. In conclusion, it was found that none of the regional libraries currently deals specifically with unemployed readers and does not offer any explicit services for them, but two out of three libraries, the North Bohemian Research Library and the Moravian-Silesian Scientific Library, would like to deal with unemployed readers more deeply and create...
Klíčová slova:
digitální exkluze|dospělí|celoživotní vzdělávání|vzdělávání dospělých|nezaměstnanost|dlouhodobá nezaměstnanost|znevýhodnění|knihovna; digital exclusion|adults|lifelong learning|adult learning|unemployment|long-term unemployment|disadvantage|library