Original title:
V čem se zrcadlíš?
Translated title:
What is your influence?
Authors:
Bauerová, Karolína ; Fišerová, Zuzana (advisor) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zamýšlí z teoretického, didaktického a výtvarného úhlu pohledu nad problematikou sebestylizace a sebeidentifikace v životě každého jedince skrze sociální sítě. Pojmy sebestylizace a sebeidentifikace vnímá jako přirozenou součást duševního vývoje lidské bytosti. Teoretická část práce píše o vzniku a vývoji identity jedince od dětství po dospělost, sleduje změny ve vývoji a přijímání sebe sama, které vyvolává pravidelné užívání sociálních sítí. Teoretická část se také zabývá vlivy sociálních sítí na vývoj identity u adolescentů i dětí předškolního a mladšího školního věku. Otevírá také téma komunikace skrze sociální sítě a prezentaci jedinců během "pobytu" v kyberprostoru. Z výtvarného hlediska se věnuje otázce rozkrývání vlastní identity skrz zrcadlení, které zachycuje za použití média fotografie. Tuto problematiku výtvarná část zachycuje konkrétně ve fotografii sebe sama, neboli selfie. Praktická část odhaluje za pomocí galerijní edukace možnosti zobrazení životní transcendence prostřednictvím selfie. Inspirací se stala tvorba fotografa Tomáše Vrány a jeho ztvárnění příběhu o znovuzrození jedince, zachycené v sérii fotografií nazvané Newborn a vystavené letos na podzim v galerii Beseder. Didaktická část rozvíjí mnoho témat z teoretické části diplomové práce. Za použití...The topic of this diploma thesis is the issue of self-styling and self-identification in the life of each individual in regards to social networks, provided from a theoretical, didactic and artistic point of view. Self-styling and self-identification are a natural part of the mental development of each human being. The theoretical part of this thesis focuses on the origin and development of an individual's identity from childhood to adulthood. It monitors changes in the development and acceptance of oneself, which is caused by the regular use of social networks. This part of the thesis also deals with the effects of social networks on the development of identity in adolescents and children of preschool and early school age. It also opens up the topic of communication through social networks and the presentation of individuals while "being" in cyberspace. The next part of the thesis, issuing an artistic point of view, is addressing the matter of revealing one's own identity through mirroring, using the medium of photography. The art part captures this issue specifically in the photograph of oneself, also known as a selfie. With the help of gallery education, many possibilities of depicting life transcendence through a selfie are revealed. The inspiration for this particular part came from the work...
Keywords:
Art Education; identity; reflection; self-identification; social networks; subculture; identita; odraz; sebeidentifikace; sociální sítě; subkultura; výtvarná výchova
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/172292