Original title:
Roelandt Savery: Ráj. Náboženské a myšlenkové pozadí rudolfinské Prahy a jeho odraz v tvorbě Roelandta Saveryho.
Translated title:
Roelandt Savery: Paradise. Religious and intellectual background of Rudolphine Prague and its reflection in the work of Roelandt Savery.
Authors:
Moučková, Jaroslava ; Nespěšná Hamsíková, Magdaléna (advisor) ; Jarošová, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je drobnou studií jednoho obrazu a jeho ikonografického námětu. Vychází z prostředí vzniku a zabývá se tématem, které dosud nebylo souborně zpracováno. I zde je zájem autora limitován daným obdobím, jen lehce zasahuje do následující generace, aby bylo možné ukázat ikonografické souvislosti. Na základě nových zjištění určuje dílo jako vladařskou objednávku a tím ho staví do nových významových vztahů. Na závěr se zamýšlí nad okolnostmi vzniku díla a možným způsobem, jakým se dostalo do pražských sbírek.This is a short study on the iconographic theme of above mentioned painting. The thesis deals with a topic that has not yet been comprehensively processed. Here, the interest of the author given limited period only slightly extends into the next generation (after Savery) in order to show the iconographic context. Based on the new findings, identifies work as the ruler's order, and that puts the painting in new semantic relationships. In conclusion reflects on the circumstances of the work and the possible way of petting into Prague's collections.
Keywords:
Mannerism - Baroque Rudolphinian landscape -Subject Paradise - Alchemy in the Baroque period- Roelandt Savery; rudolfínská krajinomalba - manýrismus - námět Ráj - alchymie v baroku - Roelandt Savery
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/81005