Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Strukturovaná studia anglického jazyka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze: názory studentů a vyučujících
Original title:
Strukturovaná studia anglického jazyka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze: názory studentů a vyučujících
Translated title:
Two-cycle studies of the English language at the Faculty of Education at Charles University in Prague: opinions of students and teachers
Authors:
Piškulová, Jiřina ; Voňková, Hana (advisor) ; Bendl, Stanislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] NÁZEV: Strukturovaná studia anglického jazyka na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze: názory studentů a vyučujících AUTOR: Bc. Jiřina Piškulová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. ABSTRAKT: Následkem Boloňského procesu se pětileté studium učitelství rozdělilo na tři roky bakalářského studia s navazujícími dvěma lety magisterského studia. Cílem této práce je reflektovat změny, které s sebou tato strukturace přinesla, konkrétně ve studiu učitelství anglického jazyka na Katedře anglického jazyka a literatury na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, a předložit výsledky výzkumu názorů vyučujících a studentů na katedře a absolventů oboru. V teoretické části práce je představen Boloňský proces, jeho cíle, vývoj a ohlasy na jeho přijetí v České republice. Je také popsáno, jaké bylo pojetí studia učitelství v České republice před Boloňským procesem. Pro srovnání je uvedena charakteristika systému vzdělávání učitelů ve Spolkové republice Německo. V empirické části jsou pak porovnány studijní plány ještě neděleného studia s těmi současnými. Dále je popsán a vyhodnocen samotný výzkum - dotazníkové šetření, které mj. ukázalo, že respondentům chybí prakticko-didaktické předměty, hodinová dotace na oborové předměty je poměrně nízká, ale počet...TITLE: Two-cycle studies of the English language at the Faculty of Education of Charles University in Prague: opinions of students and teachers AUTHOR: Bc. Jiřina Piškulová DEPARTMENT: Department of Education SUPERVISOR: PhDr. RNDr. Hana Voňková, Ph.D. et Ph.D. ABSTRACT: As a consequence of the Bologna process, five-year master's teacher education programme has been divided into three-year bachelor's and consecutively two-year master's programme. The aim of the thesis is to reflect on the changes which have come with the implementation of the structured studies in teacher education programme in the Department of English Language and Literature, Faculty of Education, Charles University in Prague and to present survey results about the opinions of both the students and the academic staff at the Department. In the theoretical part of the work the Bologna process is introduced - its goals, development and the reaction on its introduction in the Czech Republic. The concept of the teacher education from before the Bologna process is described. A comparison has been drawn to the teacher education programme in Germany. In the practical part an analysis of the study plans from before and after the Bologna process has been made and then the data from a questionnaire survey are presented and interpreted. It has shown...
Keywords:
Bologna process; five-year master's study; follow-up master's study; teacher education; two-cycle system bachelor's study; bakalářské studium; Boloňský proces; navazující magisterské studium; nedělené studium; strukturovaná studia; studium učitelství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/73054