Original title:
Dysfunkční rodinné prostředí z pohledu adolescenta
Translated title:
Dysfunctional family environment from the perspective of an adolescent
Authors:
Potužníková, Kristýna ; Šporclová, Veronika (advisor) ; Mudrák, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá adolescenty, kteří vyrůstali v dysfunkčním rodinném prostředí. Obsah literárně-přehledové části diplomové práce bude věnován dysfunkčním rodinným systémům, ve kterých nedochází k naplňování základních potřeb dítěte. Dále se bude zabývat stěžejním oblastem vývoje pro pochopení prožívání dítěte v rámci jednotlivých věků vývoje až do období adolescence. Pozornost bude věnována také copingovým strategiím a zdrojům podpory dítěte v průběhu vývoje. Výzkumné šetření bude počítat s kvalitativním designem, který bude probíhat prostřednictvím rozhovoru pomocí návodu s adolescenty. Cílovou skupinou budou adolescenti, kteří vyrůstali v dysfunkčním rodinném prostředí. Cílem tohoto výzkumného šetření bude popis prožívání adolescentů v rámci dysfunkčních rodinných systémů. Zpracování této diplomové práce může především díky výzkumné části být nástrojem k pochopení pocitů a prožívání dětí, kteří v tomto prostředí vyrůstali. Může tak být aplikovatelná v práci s adolescenty, ale také s rodiči těchto dětí. Zároveň může být i zdrojem pro prevenci psychické dekompenzace i případného rozvoje závažnějších psychických obtíží. Klíčová slova rodina; dysfunkce; vývoj; adolescenti; copingThe diploma thesis deals with adolescents who grew up in a dysfunctional family environment. The content of the literary-review part of the diploma thesis will be devoted to dysfunctional family systems in which the basic needs of the child are not met. It will also address the key areas of development for understanding the child's experience within individual ages of development up to adolescence. Attention will also be paid to coping strategies and child support resources during development. The research survey will consider the qualitative design, which will take place through an interview with the help of adolescents. The target group will be adolescents who grew up in a dysfunctional family environment. The aim of this research will be to describe the experience of adolescents in dysfunctional family systems. Thanks to the research part, the elaboration of this diploma thesis can be a tool for understanding the feelings and experiences of children who grew up in this environment. It can thus be applied in working with adolescents, but also with the parents of these children. At the same time, it can be a source for the prevention of mental decompensation and the possible development of more serious mental problems. Keywords Family; Dysfunction; Development; Adolescents; Coping
Keywords:
Family|Dysfunction|Development|Adolescents|Coping; rodina|dysfunkce|vývoj|adolescenti|coping
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171557