Original title:
Výuka ekonomie na střední odborné škole z perspektivy oborové didaktiky společenských věd
Translated title:
Teaching Economics at Vocational School from Perspective of Social Sciences Didactics
Authors:
Linger, Jan ; Zicha, Zbyněk (advisor) ; Tichá, Milena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2022
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma Výuka ekonomie na střední odborné škole z perspektivy oborové didaktiky společenských věd se dělí do dvou částí. První část je teoretická, ve které autor podrobně definuje teoretické didaktické pojmy, které jsou následně použity ve druhé, praktické části diplomové práce. Tato část předkládá návrh didaktické jednotky, která se zabývá výukou výpočtu mzdy. Součástí je pracovní i metodický list, podrobná didaktická příprava i podrobná reflexe realizované didaktické jednotky v prezenční i distanční formě výuky. Díky opakovanému převedení této didaktické jednotky do praxe lze konstatovat, že navržená forma výuky je funkční a žáky dobře přijímaná. Přesahem nosného tématu jsou též osobnostně sociální dovednosti, matematické dovednosti i trénink kritického myšlení.The diploma thesis on the topic "Teaching of Economics at a Secondary Vocational School from the Didactics of Social Sciences Perspective" is divided into two parts. The first part is a theoretical one, where the author defines the theoretical didactic concepts in detail, and they are then used in the second, practical part of the thesis. This part presents a proposal of a didactic unit, which deals with the teaching of wage calculation. It includes a worksheet and methodical sheet as well, the detailed didactic preparation and detailed reflection of the implemented didactic unit in the classroom and online teaching. Repeatedly practising this didactic unit, it can be noted that the proposed form of teaching is effective and accepted by students. Personal and social skills, mathematical skills and critical thinking training also go beyond the main topic.
Keywords:
classroom teaching; didactic principles; didactics of economics; econimics; forms of teaching; framework educational program,school educational program; online teaching; reflection; social sciences didactics; teaching economics; teaching methods; vocational school level; wage calculation; didaktické zásady; didaktika ekonomiky; distanční výuka; ekonomie; ekonomika; formy výuky; metody výuky; oborová didaktika společenských věd; prezenční výuka; reflexe;; rámcový vzdělávací program; střední odborná škola; výpočet mzdy; výuka ekonomie; školnívzdělávací program
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/171129