Název:
Využití Lapbooku k rozvoji čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku
Překlad názvu:
Use of Lapbook to Develop Reading Pre-Literacy in Preschool Children
Autoři:
Matoušová, Jaroslava ; Laufková, Veronika (vedoucí práce) ; Ronková, Jolana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá výukovou metodou Lapbook a jeho využitím k rozvoji čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku. Cílem je rozvoj hlubšího porozumění čtenému textu dětmi a jejich tvorba vlastní interaktivní knihy. Práce předkládá integrativní projekt, který má podnítit zájem dětí o literaturu, porozumění příběhu vhodně zvolenými aktivitami a seznámit se s celým procesem výroby Lapbooku. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část charakterizuje obecně čtenářskou gramotnost, čtenářskou pregramotnost a její ukotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Dále na charakteristiku období z hlediska vývoje dítěte a rozvoje čtenářských dovedností, na faktory ovlivňující čtení, jakými je vliv rodiny či MŠ, a na předpoklady pro rozvoj čtenářské pregramotnosti. Tématem je i význam knihy pro dítě předškolního věku a čtenářská strategie se zaměřením na třífázový model učení E-U-R (evokace, uvědomění si významu a reflexe). Závěr teoretické části se zabývá vymezením výukové metody Lapbook a návodem na jeho výrobu. Praktická část vychází z akčního výzkumu, který byl zaměřen na vypracování a realizování integrativního projektu, jehož produktem je dětmi vytvořený Lapbook s aktivitami prohlubujícími porozumění textu. Cílem diplomové práce je představit...This diploma thesis deals with the Lapbook teaching method and its use to develop reading literacy for preschool-age children. The aim is to develop a deeper understanding of the text read by children and their creation of their own interactive book. The work presents an integrative project that is to stimulate children's interest in literature, understanding the story through appropriately selected activities and get acquainted with the entire process of making a Lapbook. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part characterizes in general reading literacy, reading pre-literacy and its anchoring in the Framework Educational Program for Preschool Education. Furthermore, the characteristics of the period in terms of the child's development and the development of reading skills, the factors influencing reading, such as the influence of family or kindergarten, and the prerequisites for the development of reading literacy. The topic is also the importance of the book for preschool children and reading strategies with a focus on the E - U - R model (evocation - awareness of meaning - reflection). Finally, it deals with the definition of the Lapbook teaching method and instructions for its production. The practical part is based on action research, which was focused on...
Klíčová slova:
lapbook; předčtenářské dovednosti; předškolní věk; čtenářská pregramotnost; čtenářské strategie; lapbook; preschool children; reading pre-literacy; reading skills; reading strategies