Original title:
Využití dokumentárního filmu ve výuce anglického jazyka na středních školách
Translated title:
The Use of Documentary Films in English Language Lessons with High School Students
Authors:
Kautská, Jana ; Uličná, Klára (advisor) ; Dvořák, Bohuslav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] This diploma thesis focuses on the use of documentary films in English lessons with secondary school students. It consists of theoretical and practical part; this being further divided into didactic and research part. The theoretical part covers four main areas: aims of current education and language teaching, multimedia in teaching, authentic materials in English lessons, and documentary films as a didactic tool. By an eclectic combination of the most suitable findings, approaches and methods from these areas, three complex educational materials based on documentaries were constructed for English lessons. These materials contain worksheets for students, instructions for teachers, presentations for online teaching, and a set of additional sheets and present a ready-to-use tool for English classes. In the practical part, design of the materials is described, along with their subsequent evaluation by experienced English teachers. Based on the materials design and evaluation, the overall aim of this thesis is to find out whether documentary films and lessons based on them are effective for English language teaching (where the main criterion is whether they lead to fulfilling the aims of language teaching and current educational aims in general) and what their main benefits are. The data collected are...Diplomová práce se zabývá využitím dokumentárního filmu v hodinách anglického jazyka na střední škole. Práce se skládá z teoretické a praktické části, která je dále rozdělena na didaktickou a výzkumnou část. Teoretická část sestává ze čtyř hlavních témat: předmět a cíle současného vzdělávání a výuky angličtiny, použití multimédií ve výuce, autentické materiály ve výuce angličtiny a dokumentární film jako didaktická pomůcka. Na základě eklektické kombinace získaných teoretických poznatků, výukových přístupů a metod byly ve druhé - didaktické části práce, navrženy tři výukové materiály založené na dokumentárních filmech. Tyto materiály obsahují pracovní listy pro studenty, instrukce pro učitele, interaktivní prezentace pro online verzi výuky a další přídavné materiály do hodin angličtiny. Praktická část přinese testováním a hodnocením navržených materiálů odpovědi na výzkumné otázky a cíle výzkumu. Na základě testování navržených výukových materiálů v hodinách anglického jazyka je hlavním cílem práce zjistit, zda je dokumentární film a hodiny na něm založené efektivní pro výuku angličtiny (kde je pro nás hlavním kritériem to, zda vedou k naplnění obecných cílů jazykového vzdělávání a vzdělávání obecně) a jaké jsou hlavní výhody těchto hodin. Data získaná pro praktickou část této práce jsou založena...
Keywords:
aims of education; aims of English teaching; authentic input; communicative competence; Documentary films; ESL educational materials; multimedia learning; autentický input; cíle vzdělávání; cíle výuky anglického jazyka; Dokumentární filmy; komunikační kompetence; materiály pro výuku angličtiny; multimediální výuka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157414