Original title:
Přechod dítěte z mateřské do základní školy
Translated title:
The transition of a child from kindergarten to elementary school
Authors:
Babková, Jana ; Ronková, Jolana (advisor) ; Wildová, Radka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřuje na období, které představuje velmi důležitý mezník v životě každého dítěte, tedy období přechodu z mateřské do základní školy. V teoretické části se zabývá současnou školskou legislativou, předškolním vzděláváním, jeho cíli a obsahem, zaměřuje se na období vstupu dítěte do základní školy, školní zralost a školní připravenost, dále na primární vzdělávání, a také na faktory, které ovlivňují adaptaci dítěte v základní škole. V rámci výzkumného šetření konfrontuje názory laické a odborné veřejnosti na školní zralost a školní připravenost, přípravu dítěte na povinnou školní docházku, spolupráci mateřské školy a rodiny a adaptaci dítěte ve škole. Z dat získaných dotazníkovým šetřením a polostrukturovanými rozhovory je zřejmé, že názory rodičů a pedagogů jsou velmi podobné a navzájem se doplňují. Metoda testování umožnila zjistit a komparovat reálnou úroveň školní zralosti a školní připravenosti dětí v předškolní třídě mateřské školy a žáků 1. třídy základní školy. Úroveň školní zralosti a připravenosti je dle předpokladů vyšší u žáků 1. třídy základní školy, výsledek testování je v souladu se stanovenou hypotézou. Úroveň školní zralosti a připravenosti je komparována se subjektivními názory rodičů. Reálná úroveň školní zralosti a školní připravenosti dětí se však ve většině...This diploma thesis focuses on the period of a child's transition from kindergarten to elementary school, an important milestone in every child's life. The theoretical part addresses current legislation, preschool education with its goals and sylabus, entry to elementary school, the child's maturity and readiness, and factors, which affect a child's adaptation in elementary school. By utilizing investigative inquiries, this thesis confronts opinions of the lay and expert community on school maturity and readiness, a child's preparation for compulsory schooling, the cooperation of kindergarten and family and child's adaptation to the school system. From data gained through surveys and semi-structured interviews it is evident, that opinions of parents and educators are alike and supplement each other. The applied method of testing allowed to detect and compare the real level of school maturity and preparedness of children at preschool classes of kindergarten and pupils in first grade at elementary school. The level of school maturity and preparedness is higher with pupils of the first grade of elementary school, thereby proving the hypothesis. The level of school maturity and preparedness is compared to the parent's subjective opinions. The real level of school maturity and preparedness of children...
Keywords:
adaptation of the child; elementary school; Kern-Jirásek test; key competencies; kindergarten; school maturity; school readiness; adaptace dítěte; Kern-Jiráskův test; klíčové kompetence; mateřská škola,školní připravenost; základní škola; školní zralost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157338