Original title:
Sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Self-assesment of pupils at a primary school
Authors:
Škachová, Barbora ; Hejlová, Helena (advisor) ; Krčmářová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce má teoreticko - empirický charakter. Práce je zaměřena na sebehodnocení žáků na 1. stupni ZŠ. Cílem této práce je zjistit a interpretovat, jaké metody a nástroje využívají učitelé prvního stupně pro hodnocení s cílem vést žáky k sebehodnocení. Teoretická část se zaměřuje na účel a smysl sebehodnocení, jaké má sebehodnocení postavení v hodnotících postupech učitele a také žákovským vývojem, který je pro sebehodnocení velice podstatný. Tato část se soustředí také na učitelské kompetence, které jsou základem k tomu, aby byl učitel schopen vést žáky k hodnocení. Praktická část má zjišťující povahu kvalitativního šetření. Výzkumná část obsahuje cíle, metody a výzkumné otázky: Jaké je využití metod při vedení žáků k sebehodnocení? Jaká je zkušenost žáka se sebehodnocením? Tato část se soustředí na případové studie cíleně vybraných učitelek, odpovědi učitelů a žáků, které byli zjištěny z otázek dotazníku. Dále se zaměřuje na analýzu portfolií, které mají pozitivní dopad na sebehodnocení dítěte. V závěru této práce byly výše zmiňované otázky zodpovězeny. KLÍČOVÁ SLOVA hodnocení, sebehodnocení, učitel, žák, formativní hodnocení, vývoj, učitelské kompetenceThis diploma thesis has theoretic - empirical character. The thesis is focused on self - assessment proces of pupil on the firt level of primary school. The aim of the work is to ensure and to interpret which of methods and resources the teacher have used for evaluation during the guidance of first grade - pupils to their self - assessment. The theoretical part focuses on purpose and reason of self - assessment and it's position in evaluation procedurs of teacher and on pupil's develipment, which is very essential for self - assessment, too. This part is concentrated on teacher's copmetencies which are very important for his - her option to lead pupils to the assessment. The practical part is based on cognitire investigation. The research part contains some objectives, methods, and research questions: What is the use of methods during the leading of pupils to self assessment? What is the pupil's experience with self - assessment? This part is concentrated on case studies of purposefully selected teachers, teachers and pupil's answer, which were done trough questions of the test. Next it focuses on portfolio analysis, they have a positive impact on children's self - assessment. At the end of the work the above questions were answered. KEY WORDS assessment, self - assessment, teacher, pupil,...
Keywords:
assessment; evolution; formative - assessment; pupil; self - assessment; teacher; teacher competencies; formativní hodnocení; hodnocení; sebehodnocení; učitel; učitelské kompetence; vývoj; žák
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/157314