Název:
Framework pro tvorbu her v souborovém systému
Překlad názvu:
Framework for creation of games played in the file system
Autoři:
Pelc, Jiří ; Gemrot, Jakub (vedoucí práce) ; Ježek, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Na trhu existuje velké množství počítačových her. Jen malé procento her přidalo do svých cílů libovolnou formu výuky informatických dovedností. Komerční hry jsou většinou uzavřené a obsahují rozsáhlá zjednodušení, která není možné využít během vzdělávacího procesu na středních nebo vysokých školách. Právě tuto mezeru se snaží tato práce vyplnit. Poskytuje software na vývoj a hraní konzolových her, které lze specializovat na základní nástroje z UNIXového shellu. Byl vytvořen framework v jazyce C#, který umožňuje definovat hru hranou v souborovém systému ovládanou pomocí shellu operačního systému UNIX. Tvůrce hry má možnost definovat okolnosti, za kterých může hráč například přesunout, vytvořit nebo přepsat soubor. Dále může nastavit výchozí a očekáváný stav celého souborového systému a tím určit start a cíl hry. Takto definované prostředí se ale automaticky nestává hrou. Hrou se stane až ve chvíli, kdy jej doplníme o symbolický rámec. Druhá část této práce ukazuje příklady vytvořených her, například hádanku Problém převozníka nebo zjednodušenou šachovnici.There is a wide market for all sorts of computer games. Only a small amount of them however contains any type of educational content focused on computer science. Comertionaly available games are either not customizable or straight up oversimplified, and therefore unusable for education in elementary nor secondary schools. This thesis is meant to try and fill the gap by providing software for creating customizable console games specialized for practicing basic tools of UNIX shell. The first part describes how the Framework provides means to code the games controlled using the standard file system actions of UNIX. The game developer is given a library to define rules applicable on those actions (e.g., moving or creating a file or directory). He can also define default state of the file system to provide well-defined puzzles or hints to the task presented. However complex and well-written an environment with such a rule set can be, it cannot be considered a game unless some entertaining or motivating parts are included. Therefore, the second part of the thesis focuses on examples of the games such as the Ferryman problem puzzle or Simplified chessboard, which are meant to provide inspiration for the framework user.
Klíčová slova:
herní framework|souborový systém|shell|vzdělávání; game framework|file system|shell|education