Název:
Videohry a ekologické myšlení: perspektiva hráčů
Překlad názvu:
Videogames and ecological thinking: player's perspective
Autoři:
Hubert, Andrea ; Šisler, Vít (vedoucí práce) ; Javora, Ondřej (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Recent academic work proposes that mainstream video games, which are not specifically designed for reflection or persuasion, can have a potential to implicitly encourage reflection on environmental issues and ecology. Some game developers have also echoed this view. Much of this work either does not include a player perspective in the reflection triggering, or mentions its possible inclusion in future studies. The aim of this thesis is to investigate this proposed potential of mainstream video games through the eyes of those who are to receive the environmental message of such videogames - the players. The present thesis builds on previous research in this area as well as on studies of the process of reflection in video games. In-depth interviews with 11 participants about 5 different mainstream videogames were conducted and their content and structure analysed for common themes. The selected videogames were: Red Dead Redemption II, Death Stranding, Horizon: Zero Dawn, Frostpunk and Cities: Skylines. The results point towards a high variability in the player's responses and attitudes towards the proposed climate reflection triggers in these video games. In addition, the analysis highlighted those factors which contribute to or interfere with the process of reflection, which is often accompanied by the...Dosavadní výzkum navrhuje, že mainstreamové videohry, které nejsou zvláště navrženy pro reflexi nebo přesvědčení, mohou mít potenciál implicitně podporovat reflexi o otázkách životního prostředí a ekologii. Někteří vývojáři her tento potenciál také diskutují. Soubor těchto prací z velké části buď nezahrnuje hráčskou perspektivu v podněcování reflexe, nebo pouze zmiňuje její možné zahrnutí do budoucích studií. Cílem této práce je upozornit na potřebu zkoumat tento navrhovaný potenciál mainstreamových videohier očima těch, kteří mají na tyto environmentální podněty reagovat - očima samotných hráčů. Předkládaná práce navazuje na předchozí výzkum v této oblasti a na studie procesu reflexe ve videohrách. Součástí výzkumu byly hloubkové rozhovory s 11 účastníky o 5 různých mainstreamových videohrách. Jejich obsah a struktura byla analyzována pro společná témata. Tyto vybrané videohry byly: Red Dead Redemption II, Death Stranding, Horizon: Zero Dawn, Frostpunk a Cities: Skylines. Výsledky výzkumu poukazují na vysokou variabilitu hráčských odpovědí a postojů k navrhovaným podněcujícím faktorům klimatické reflexe v těchto videohrách. Kromě toho analýza zdůraznila ty faktory, které přispívají nebo narušují proces reflexe, která je často doprovázena obecnou tendencí propojovat danou videohru se známou realitou. Tato...
Klíčová slova:
videohry|environmentální problémy|ekologie|reflexe|klimatická krize|klimatická změna; video games|environmental issues|ecology|reflection|climate change|climate crisis