Original title:
Vnímané postoje studentů FTVS a PedF UK k předmětu první pomoc
Translated title:
Perceived attitudes of FTVS and PedF UK students to the subject of the first aid
Authors:
Kašová, Michaela ; Prokešová, Eva (advisor) ; Majorová, Simona (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Název: Vnímané postoje studentů FTVS a PedF UK k předmětu první pomoc Cíl: Cílem práce bylo u vybraných skupin studentů z FTVS a PedF UK, kteří studují tělesnou výchovu zjistit, jaké postoje zaujímají k výuce předmětu první pomoc a jaké postoje zaujímají k poskytování první pomoci. Metody: V práci byla použita metoda anonymního anketního šetření. Anketní šetření se skládalo z 16 otázek, které byly vytvořeny na základě odborné literatury. Distribuce byla realizována pomocí platformy survio.cz. Výzkumný soubor tvořilo 102 respondentů - studentů. Výzkumu se zúčastnilo 76 žen a 35 můžu. Z toho bylo 70 studentů z FTVS UK a 32 studentů z PedF UK. Všichni účastníci studovali tělesnou výchovu buď jednooborovou, nebo v kombinaci s další aprobací. Nejvíce studentů bylo v 3. ročníků bakalářského studia (29) a 2. ročníku navazujícího magisterského studia (29). Získaná data jsou zobrazena pomocí grafů a tabulek, doplněna o slovní hodnocení. Výsledky: Na základě výzkumu bylo zjištěno, že 85,3 % procent studentů hodnotí výuku první pomoci na školách s pedagogickým zaměření jako rozhodně důležitou. Dále 82,3 % studentů u otázky, zda si v průběhu výuky uvědomili důležitost a přínos předmětu první pomoc, zvolila odpověď "rozhodně ano". Více než polovina studentů (59,8 %) se cítí zcela nebo alespoň částečně způsobilá...Title: Perceived attitudes of FTVS and PedF UK students to the subject of the first aid Aims: The aim of the work was to find out what kind of attitudes the selected groups of students from FTVS and PedF UK, who study physical education, take to learn the subject of first aid and what kind of attitudes they take to provide first aid. Methods: Used method for this thesis was the anonymous survey. The survey was consisted of 16 questions, which were created based on the professional literature. The distribution was realized using the survio.cz platform. The research group was consisted of 102 respondents - students. The research involved 76 women and 35 men. There were 70 students from FTVS UK and 32 students from PedF UK. All participants studied physical education either in a single subject or in combination with another subject. Most students were in the 3rd year of bachelor's study (29) and the 2nd year of master's study (29). The obtained data were displayed using graphs and tables, supplemented by verbal evaluation. Results: Based on the research, it was found that 85.3% of students rate the teaching of first aid in schools with a pedagogical focus as definitely important. Furthermore, 82.3% of students chose the answer "definitely yes" when asked whether they realized the importance and...
Keywords:
accident; education; school facility; teacher; učitel; vzdělávání; úraz; školské zařízení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/147654