Original title:
Filmové scénáře Zbabělců
Translated title:
Screenplays of Zbabělci (The Cowards)
Authors:
Mikolášková, Jana ; Holý, Jiří (advisor) ; Přibáň, Michal (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zaměřuje na srovnání Škvoreckého románu Zbabělci se čtyřmi plánovanými filmovými adaptacemi: se synopsí Miloše Formana a Josefa Škvoreckého a se scénáři Petra Jarchovského, Bohdana Slámy a Andrey Sedláčkové. V teoretické části vychází z novější teorie adaptace, kterou zpracovala například Linda Hutcheon nebo Alicja Helman. Tato teorie odmítá kritérium "věrnosti literárnímu dílu" a respektuje svébytnost filmového jazyka a možnosti transformace smyslu díla při adaptaci. Zabývá se také stručně pojmem konkretizace. Praktická část se věnuje samotné komparaci. U jednotlivých adaptací jsou vždy nejprve uvedeny okolnosti vzniku, poté jsou díla rozebrána. Komparace se zaměřuje na změny, které se autoři rozhodli učinit v postavách, lokacích a událostech původního příběhu, věnuje se také pojetí hudby a krátce poetice nově vzniklého díla. Závěr shrnuje poznatky o tom, co mají jednotlivé adaptace společného a v čem se výrazně liší od původního textu.This Bachelor Thesis focuses on the comparison of Škvorecký's novel The Cowards and its four initially planned film adaptations: the synopsis of Miloš Forman and Josef Škvorecký and with the screenplays by Petr Jarchovský, Bohdan Sláma and Andrea Sedláčková. The theoretical part is based on the most recent adaptation theory, processed, for example, by Linda Hutcheon and Alicja Helman. This theory disapproves the "fidelity of a literary work" criterium yet respects the distinctiveness of the film language and a possibility to transform the meaning of the work upon the adaptation. This Thesis also succinctly deals with a "concretisation" concept. The analytical part presents the comparison itself. For each adaptation, the circumstances of origin are stated first, followed by the work analysis. The comparison targets changes authors have decided to perform on the original story's characters, locations, and events. It also focuses on the musical approach and briefly on the poetics of the newly-emerged work. The Conclusion recapitulates the findings that refer to the similarities between particular adaptations and the considerable differences between these adaptations and the original text.
Keywords:
Josef Škvorecký|The Cowards|Miloš Forman|Petr Jarchovský|Bohdan Sláma|Andrea Sedláčková|screenplays; Josef Škvorecký|Zbabělci|Miloš Forman|Petr Jarchovský|Bohdan Sláma|Andrea Sedláčková|scénáře
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/136523