Original title:
Současné rodičovské trendy ve výchově
Translated title:
Current parental trends in education
Authors:
Reichová, Veronika ; Valenta, Josef (advisor) ; Sedláčková, Daniela (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma: "Současné rodičovské trendy ve výchově" poodhaluje nejnovější výchovné trendy u současných rodičů, jako jsou například: Tygří výchova, Kontaktní rodičovství, Výchova nevýchovou či Výchova bez poražených. U každého typu výchovy jsou charakterizovány základní prvky a pilíře, na kterých výchova stojí. Zároveň se práce zaměřuje i na odměny a tresty ve výchově, kde popisuje nově vznikající výchovné proudy - výchova bez trestů a výchova bez trestů a odměn. Také zjišťuje, jaký je rozdíl mezi motivací a manipulací ve výchově a jak tyto dva výchovné prvky fungují. Posledním bodem v teoretické části je určení možných příčin, proč si někteří současní rodiče volí odlišný typ výchovy než ten, na který byli sami zvyklí v dětství. V praktické části bylo zvoleno dotazníkové šetření, které zkoumalo, jaký výchovný styl je nejvíce preferován ze strany námi vybraných rodičů. Také se zaměřovalo na vztah původní a současné výchovy, zda existuje nějaká spojitost mezi výchovu, kterou zažívali rodiče v dětství a následně výchovou, kterou nyní aplikují na své děti. Výzkumný vzorek prokázal, že demokratický styl je u současných rodičů nejadekvátnější a nejrozumnější volba výchovy. Dále se ukázalo, že existuje těsný vztah mezi původní a současnou výchovou. Vybraní respondenti se ve většině shodli, že...The diploma thesis on the topic "Current parental trends in education" reveals the latest educational trends in contemporary parents such as: Tiger Upbringing, Contact Parenting, Education through non-education or Education without Losers. For each type of education, the basic elements and pillars on which upbringing is based are characterized. At the same time the diploma thesis focuses on rewards and punishments in education, where it describes the newly emerging educational currents - upbringing without punishments and upbringing without punishments and rewards. It also finds out the difference between motivation and manipulation in education and how these two educational elements work. The last point in the theoretical part is to determine the possible reasons why some current parents choose a different type of upbringing than the one they were used to in childhood. In the practical part a questionnaire survey was chosen, which educational style is the most preferred by our selected parents. It also focused on the relationship between original and contemporary upbringing, whether there is any connection between the upbringing experienced by parents in childhood and then the upbringing they now apply to their children. The research sample showed that the democratic style is the most adequate and...
Keywords:
Education|manipulation|motivation|educational styles|reward and punishment|respekt|self esteem|family|parent|child; Výchova|manipulace|motivace|výchovné styly|odměny a tresty|respekt|sebeúcta|rodina|rodič|dítě
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/128147