Original title:
Etika v mediální výchově v rodině: Jak se čeští rodiče staví k soukromí svých dětí na internetu
Translated title:
Ethics in parental mediation: How Czech parents approach the privacy of their childrenon the Internet
Authors:
Vedrová, Tereza ; Šťastná, Lucie (advisor) ; Wolák, Radim (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá etickým aspektem mediální výchovy v rodině a tématem soukromí dětí na internetu. Cílem práce je pomocí kvalitativního výzkumu zjistit, jak čeští rodiče vnímají soukromí svých děti na internetu, jaké má jejich mediálně výchovný přístup etické hranice a s jakými morálními dilematy se potýkají. Dále také jak čeští rodiče pohlíží na technické restrikce ve formě aplikací, softwarů, zámků a skrytý monitoring dítěte. Práce je rozdělena na teoretickou a empirickou část. Teoretická část se věnuje zasazení mediální výchovy v rodině do širšího kontextu a podrobně rozebírá rodičovské mediálně výchovné styly, s důrazem na restriktivní přístup, jeho technické nástroje a skrytý monitoring. Následně se zabývá tématem etiky, soukromí a důvěry v mediální výchově v rodině. V empirické části autorka představuje svůj výzkum a odůvodňuje zvolenou metodologii. Pro sběr dat autorka zvolila hloubkové rozhovory s rodiči dětí ve věku 9-17 let, které následně analyzovala pomocí tematické analýzy. Analýzou získaných dat autorka odpověděla na hlavní i dílčí výzkumné otázky. Z výsledků výzkumu vyplývá, že někteří rodiče skutečně mají etická dilemata při mediální výchově v rodině. Jedná se například o pochyby o efektivitě určitých metod, o možné kontraproduktivitě kontroly, dilema riskování ztráty důvěry...This diploma thesis deals with the ethical aspect of parental mediation and children's privacy on the internet. The aim of the work is to, using a qualitative research, assess how Czech parents perceive the privacy of their children on the internet, what ethical boundaries their media- educational approach has and what moral dilemmas they may possibly face. Furthermore, what Czech parents think of technical restrictions in the form of apps, software, locks and covert monitoring of the child. For data collection, the author chose in-depth interviews with parents of children aged 9-17. The work is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part engages in placing parental mediation in a broader context, and discusses in detail styles of parental mediation, with emphasis on the restrictive approach, its technical tools and covert monitoring. Subsequently, it deals with the topic of ethics, privacy and trust in parental mediation. In the empirical part, the author presents and justifies the chosen methodology, sample, and describes the progress of data collection. The key chapter "data analysis" answers the main and partial research questions, and the results are processed and interpreted. The results of the research show that some Czech parents do have ethical dilemmas in parental...
Keywords:
children's privacy on the Internet; ethics in media education in the family; Media education in the family; monitoring; parental control; parental mediation; technological tools of parental control; etika v mediální výchově v rodině; Mediální výchova v rodině; monitoring; rodičovská kontrola; rodičovská mediace; soukromí dětí na internetu; technologické nástroje rodičovské kontroly
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/127564