Název:
Konkurenční výhody středních odborných škol
Překlad názvu:
Competitive Advantages of Secondary Schools
Autoři:
Zolotuchin, Patrik ; Kursch, Martin (vedoucí práce) ; Veteška, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V poslední době není problematika konkurence zaměřena pouze na soukromý sektor, ale její význam nabývá i ve veřejné a státní správě, zejména pak v oblasti vzdělávání. Diplomová práce se zaměřuje na problematiku konkurenčního prostředí středních odborných škol v Praze a Středočeském kraji, jež poskytují vzdělávání ve vzdělávacím programu Veřejnosprávní činnost. Výběr těchto škol probíhal na základě analýzy vzdělávacího trhu. Cílem této práce je zjistit, jaké jsou konkurenční charakteristiky středních odborných škol optikou jednotlivých ředitelů a ředitelek. Diplomová práce je členěna do dvou částí. V teoretické části je uskutečněn literární průzkum orientovaný na problematiku konkurence, který pak poskytuje aktuální pohled různých autorů a odborných článků na vnímání konkurence ve vzdělávání ve světě. Kapitola nazvaná Kvalita ve vzdělávání charakterizuje kvalitu školy dle České školní inspekce a slouží také jako podklad pro praktické šetření. Teoretickou část dále rozvíjí kapitola zaměřující se na popis středního odborného vzdělávání, respektive popis Rámcového vzdělávacího programu. Poslední kapitola teoretické části se věnuje zhodnocení situace na trhu středních odborných škol ve vzdělávacím programu Veřejnosprávní činnost. V praktické části je stručně charakterizováno 15 středních odborných škol,...More recently, competition issues have not only focused on the private sector, but have become increasingly important in public administration, especially in the field of education. The thesis focuses on the issue of the competitive environment of secondary schools in Prague and the Central Bohemian Region, which provide education in the educational program Public administration. The selection of these schools was based on an analysis of the education market. The aim of this work is to find out what the competitive characteristics of secondary vocational schools are through the lens of individual headmasters. The thesis is divided into two parts. In the theoretical part, a competition-oriented literature survey is conducted. The survey then provides an up-to-date view of the perception of the competition in education in the world by various authors and scholarly articles. The chapter entitled Quality in Education characterizes the Quality of the school according to the Czech School Inspection and also serves as a basis for the practical part. The theoretical part is further developed by a chapter focusing on the description of secondary education and the description of the Framework Education Programme. The last chapter of the theoretical part is devoted to assessing the situation in the market of...
Klíčová slova:
konkurence; konkurenční výhoda; kvalita ve vzdělávání; Porterův model pěti sil; veřejnosprávní činnost; Competition; Competitive Advantage; Porter's Five Forces model; Public Administration; School Quality