Název:
Vzdělávací potřeby seniorů a jejich motivace k dalšímu vzdělávání
Překlad názvu:
Educational needs of elderly and their motivation for education
Autoři:
Kůnová, Jana ; Veteška, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kříž, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce na téma Vzdělávací potřeby seniorů a jejich motivace k dalšímu vzdělávání si klade za cíl analyzovat aktuální potřeby, zájem a motivaci v oblasti vzdělávání seniorů a přiblížit tak tuto problematiku širší veřejnosti. Teoretická část práce shrnuje základní pojmy a poznatky vztahující se k tématu edukace seniorů. Popisuje, jaké jsou možnosti, specifika a aspekty této oblasti, stejně jako existující a potenciální bariéry. Mimo jiné také poukazuje na celospolečenský význam vzdělávání seniorů, a to zejména v souvislosti se současným demografickým vývojem. Práce nastiňuje, jaké jsou budoucí výzvy, úskalí a možná východiska týkající se edukace této konkrétní skupiny populace. Dále se teoretická část soustředí na fenomén motivace. Shrnuje doposud získané základní poznatky dané problematiky, definuje druhy motivace, její funkci a roli jakou sehrává v účasti na dalším vzdělávání dospělých, zejména pak tedy u starších jedinců. Závěrečná praktická část práce se zabývá vzdělávacími potřebami a motivací seniorů z empirického hlediska. Průzkum zjišťuje, jaké jsou jejich důvody a pohnutky vedoucí k účasti na dalším vzdělávání a snaží se vyhodnotit vhodné způsoby či metody motivování. Veškeré empirické poznatky byly získány a analyzovány na základě uskutečněného online dotazníkového šetření mezi...The Diploma thesis titled Educational needs of elderly and their motivation for education has been aimed to provide an analysis of the current needs, interests and motivation in the area of education of elderly and introduce this issue to the public. The theoretical part of the thesis provides a brief overview of the basic terms and findings related to the topic of seniors' education. It comprises a description of opportunities, specific features and aspects of the issue, including existing and potential barriers. Amongst other things, this chapter emphasises a society-wide significance of the seniors' education, considering, in particular, the recent demographic trends. The thesis outlines future challenges, difficulties and possible solutions associated with education of the respective social group. Further, the theoretical part focuses on the phenomenon of motivation. It sums up basic findings gained to date, defines individual types of motivation as well as the function and role motivation plays in terms of participation in further education of adults, particularly seniors. The final practical part has been devoted to educational needs and motivation of seniors from an empirical point of view. The survey suggests reasons and motives leading to participation in follow-up education programmes and...
Klíčová slova:
edukace; gerontagogika; motivace; potřeby seniorů; senior; stárnutí; vzdělávání seniorů; Aging; education; gerontagogy; motivation; senior; senior's education; seniors needs