Original title:
Vliv rané výuky anglického jazyka na rozvoj vybraných jazykových kompetencí žáků mladšího školního věku
Translated title:
The influence of early English language learning on the development of selected language competencies of elementary school students
Authors:
Michalová, Šárka ; Špačková, Klára (advisor) ; Kacafírková, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Často diskutovaným tématem v souvislosti s problematikou osvojování cizího jazyka je otázka přínosu rané výuky. V souladu s převládajícím názorem ve společnosti, že čím dříve, tím lépe, se začátek povinné výuky cizího jazyka neustále posouvá do nižších ročníků základní školy. Mnoho dětí navíc začíná s výukou cizího jazyka již v mateřské škole. Výzkumné závěry, které dokládají benefity tohoto přístupu, se však zaměřují buď na velmi úzký aspekt osvojení cizího jazyka (výslovnost), nebo mapují dané skutečnosti v případě specifické skupiny obyvatel (imigrantů). Jak poukazují odborníci, v případě České republiky zatím významný přínos rané výuky nebyl prokázán, situace však byla mapována pouze u dospělých jedinců. O tom, zda existují výhody a jaké v začátcích studia cizího jazyka nemáme bližší informace. Ve svém výzkumném šetření se proto autorka práce zaměřila na srovnání úrovně cizojazyčných kompetencí dvou skupin žáků po dvou letech výuky anglického jazyka na základní škole. Konkrétně pak bylo cílem porovnat úroveň jazykových kompetencí v anglickém jazyce a obraz případných obtíží u žáků s historií rané výuky a u žáků bez předchozí zkušenosti s výukou cizího jazyka před začátkem povinné výuky na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA raná výuka cizího jazyka, proces osvojování cizího jazyka, mladší školní věk,...The question of the asset of early foreign language learning is a frequently discussed topic. Following prevailing opinion in society, that ‚the sooner, the better ', the beginning of compulsory foreign language learning is continually shifting in lower grades at primary school. A lot of children have already started with foreign language learning in kindergarten. Researches, which support the benefits of the approach, focus on a very narrow aspect of foreign language acquisition (pronunciation) or survey these facts with a specific group of inhabitants (immigrants). As experts point out, there is no significant benefit of early instructions ascertained in the Czech Republic. However, the research focused only on adults. We do not have any further evidence of the advantages of starting to learn a foreign language early. Therefore, the author focused on comparing the level of foreign language competences of two groups of pupils after their two-year compulsory instructions of English at primary school. The aim was to compare the level of their language competence in English and the learners' potential difficulties by the learners with early learning experience and by the learners without previous experience of foreign language learning before the beginning of compulsory learning at primary school....
Keywords:
Critical Period Hypothesis; early foreign language instructions; foreign language acquisition; young learners; hypotéza kritického období; mladší školní věk; proces osvojování cizího jazyka; raná výuka cizího jazyka
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125581