Original title:
Využití biblioterapie v prevenci sociálně patologických jevů u adolescentů
Translated title:
Use of bibliotherapy in the prevention of socially pathological phenomena in adolescent age
Authors:
Štýsová, Aneta ; Valešová Malecová, Barbara (advisor) ; Zemková, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] ŠTÝSOVÁ, A. Využití biblioterapie v prevenci sociálně patologických jevů u adolescentů. Diplomová práce. Praha: Katedra speciální pedagogiky, Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova v Praze. Vedoucí práce: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D., 2021, 108 s. Diplomová práce Využití biblioterapie v prevenci sociálně patologických jevů u adolescentů se zaměřuje na využití biblioterapie jako terapeutického nástroje pro prevenci sociálně patologických jevů, konkrétně zneužívání návykových látek. Cílovou skupinou jsou dospívající studenti s určitou formou sociálního znevýhodnění. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. První část je teoretická a zmiňuje důležité vývojové mezníky, které mohou souviset s problematikou zneužívání návykových látek u adolescentů. Vymezuje také základní teoretická východiska prevence sociálně patologických jevů a jejich legislativní zakotvení. Dále shrnuje základní poznatky o biblioterapií a možná specifika jejího využití u dospívajících. Druhá část je praktická a jejím cílem je vytvořit návrh uceleného biblioterapeutického programu pro prevenci zneužívání návykových látek a následně zjistit v rámci akčního výzkumu jeho vliv na studenty. Součástí výzkumu je také zhodnocení využití nové metody v praxi. Výsledky výzkumu ukazují na biblioterapii jako na vhodný...ŠTÝSOVÁ, A. Use of bibliotherapy in the prevention of socially pathological phenomena in adolescents. Thesis. Prague: Department of Special Education, Faculty of Education, Charles University in Prague. Leader: Mgr. Barbara Valešová Malecová, Ph.D., 2021, 108 p. The diploma thesis The use of bibliotherapy in the prevention of socially pathological phenomena in adolescents focuses on the use of bibliotherapy as a therapeutic tool for the prevention of socially pathological phenomena, specifically substance abuse. The target group are adolescent students with some form of social disadvantage. The work is divided into two parts - theoretical and practical. The first part is theoretical and mentions important developmental milestones that may be related to the issue of substance abuse in adolescents. It also defines the basic theoretical basis for the prevention of socially pathological phenomena and their legislative entrenchment. It also summarizes the basic knowledge about bibliotherapy and possible specifics of its use in adolescents. The second part is practical and its aim is to create a proposal for a comprehensive bibliotherapeutic program for the prevention of substance abuse and then to determine its impact on students in action research. Part of the research is also the evaluation of the use...
Keywords:
action research; adolescence; bibliotherapeutic program; bibliotherapy; primary prevention; risk behavior; social pathological phenomena; adolescence; akční výzkum; biblioterapeutický program; biblioterapie; primární prevence; rizikové chování; sociálně patologické jevy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125726