Original title:
Potenciál chemických pokusů rozvíjet přírodovědnou gramotnost žáků SOŠ: Analýza vybraných zdrojů
Translated title:
Chemistry experiments' potential to develop vocational students' scientific literacy: An analysis of selected materials
Authors:
Horníková, Marcela ; Rusek, Martin (advisor) ; Vojíř, Karel (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá analýzou chemických pokusů a jejich potenciálem rozvíjet přírodovědnou gramotnost u žáků na středních odborných školách. V současné době je kladen vyšší důraz na rozvoj vědeckého a kritického myšlení na vyšších kognitivních úrovních a přírodovědné gramotnosti. Těchto schopností a dovedností je možné dosáhnout prostřednictvím výuky založené na experimentální činnosti. Z tohoto důvodu bylo hlavním cílem zmapování jednotlivých pokusů a jejich zhodnocení z hlediska kvality a plnění daných požadavků. Analýza a hodnocení probíhaly u pokusů z oblasti organické chemie, které se vyskytovaly v často užívaných zdrojích na středních odborných školách. Těmito zdroji byly učebnice Chemie pro střední školy, Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření, internetové stránky Studium chemie a video databáze chemických pokusů. U jednotlivých pokusů bylo hodnoceno, zda splňují daná kritéria, kterými byly transparentnost, propojení s praktickým životem, řešení problémů, materiální jednoduchost, technická, časová a ekonomická nenáročnost. Dále byly pokusy hodnoceny z hlediska využitelnosti ve výuce a možnosti zařazení do různých úrovní badatelství. Posledním a hlavním hodnotícím prvkem byla úroveň kognitivních procesů a znalostí, která byla hodnocena dle revidované Bloomovy...This thesis is focused on analysing chemical experiments and their potential to help increase science literacy among vocational school students. Currently, greater emphasis is placed on the development of scientific and critical thinking at higher cognitive levels and science literacy. These skills and abilities can be achieved through tuition based on experimental scientific activities. For this reason, the main goal of this thesis was to review the quantity and method of processing of individual experiments in terms of quality and compliance with the given requirements. Experiments in the field of organic chemistry were taken from available vocational school literature and were analysed and evaluated. These sources were the following textbooks: Chemie pro střední školy, Chemie pro studijní obory SOŠ a SOU nechemického zaměření and the web page Studium chemie and the video database of chemistry experiments. Each experiment was evaluated whether it met the analysed criteria of transparency, connection with practical life, problem solving and material, technical, time and economic simplicity. Furthermore, the experiments were evaluated in terms of usability during various stages of tuition with regard to the development of students through different levels of inquiry. The last and main evaluation...
Keywords:
Chemistry; cognitive processes; experiment; inquiry; nutaral science literacy; vocational school; badatelství; Chemie; kognitivní procesy; pokus; přírodovědná gramotnost; střední odborná škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125768