Original title:
Postoje rodičů a učitelů při vzdělávání žáka s chronickým onemocněním na 1. stupni běžné základní školy
Translated title:
Attitudes of parents and teachers in the education of a pupil with a chronic disease at the 1 st stage of a regular primary school
Authors:
Vopatová, Kristina ; Zulić, Marija (advisor) ; Hájková, Vanda (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá postoji rodičů a učitelů žáků s chronickým onemocněním během povinné školní docházky na 1. stupni běžné základní školy. Cílem práce je identifikovat problémy, se kterými se rodiče a učitelé chronicky nemocných žáků během výchovně- vzdělávacího procesu setkávají a také nalézt východiska pro co nejlepší spolupráci rodičů a učitelů. V teoretické části jsou představena jednotlivá chronická onemocnění - astma, cystická fibróza, dětská onkologická onemocnění, diabetes mellitus 1. typu a epilepsie, legislativní rámec vzdělávání žáků s těmito onemocněními, metodika práce s žáky s chronickým onemocněním a rešerše domácích i zahraničních výzkumů provedených na obdobné téma. Metodologická část se věnuje kvalitativnímu výzkumu, jehož hlavním cílem je zjistit postoje učitelů a rodičů k výchovně-vzdělávacímu procesu žáků trpících výše uvedenými onemocněními. Pomocí dotazníkového šetření a polostrukturovaného rozhovoru zjišťuje, jaké jsou postoje rodičů a učitelů ke vzdělávání žáků s výše uvedenými typy chronického onemocnění na běžné základní škole. Dotazníkové šetření má za úkol určit základní informace o respondentech a jejich zkušenostech se vzděláváním žáků s chronickým onemocněním. Rozhovor pak zjišťuje detailnější informace o této problematice. Závěr výzkum ukazuje, že se učitelé...The diploma thesis deals with the attitude of parents and teachers of pupils with chronic diseases in the attenuation of compulsory school attendance at the 1st stage of ordinary primary school. The objective of the work is to identify the problems that parents and teachers of chronically ill students encounter during the educational process. From this basis, the purpose is also to find the basis for the best possible cooperation between parents and teachers. The theoretical idea is represented by individual chronic diseases, namely asthma, cystic fibrosis, pediatric oncological diseases, type 1 diabetes mellitus and epilepsy. In addition, the legislative framework for the education of pupils with these diseases, the methodology of working with pupils with chronic diseases and a search of domestic and foreign research conducted on a similar topic are addressed. The methodological part is devoted to qualitative research, the main goal of which is to find out the attitudes of teachers and parents to the educational process of pupils suffering from the above diseases. Using a questionnaire survey and a semi-structured interview, it is ascertained what are the attitudes of parents and teachers towards the education of pupils with the above-mentioned types of chronic diseases in ordinary primary school....
Keywords:
assistance; asthma; Chronic diseases; cystic fibrosis; epilepsy; inclusion in education; pediatric oncological diseases; type 1 diabetes mellitus; asistence; astma; Chronické onemocnění; cystická fibróza; diabetes mellitus 1. typu; dětská onkologická onemocnění; epilepsie; inkluze ve vzdělávání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125867