Original title:
Rizika a prevence stýskání dítěte při odloučení od rodiny na škole v přírodě
Translated title:
Risks and prevention of homesickness during multi-day stay out of home
Authors:
Švarcbachová, Zuzana ; Špačková, Klára (advisor) ; Valentová, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zaměřila na problematiku zvládání odloučení od rodiny. Konkrétně se zaměřila na tzv. homesickness (stýskání po domově) u dětí mladšího školního věku při účasti na několikadenním pobytu na škole v přírodě. Cílem práce bylo zmapovat rizikové faktory přispívající k horšímu prožívání odloučení dítěte od rodiny a sestavit základní doporučení pro učitele o tom, jaká opatření by měli společně s rodinou přijmout, aby dítěti společný pobyt mimo rodinu co nejvíce usnadnili. Na základě studia odborné literatury a výzkumných zpráv byl nejprve připraven a následně zadán dotazník pro rodiče, který učitelům vyhledávat rizikové děti, ale také upozornit na rizikové chování rodičů, které by mohlo obtíže při zvládání odloučení prohlubovat. Záznamy o rizikových faktorech byly porovnávány se záznamy o prožívání a chování dětí při pobytu na škole v přírodě. Ty byly získány pomocí dotazníkového šetření žáků a strukturovaného dotazníku pro doprovázející učitele. diplomové práci se podařilo stanovit pozitivní činnosti, které by rodiče měli volit před odjezdem dítěte na školu v přírodě. Výsledky výzkumného šetření potvrdily významnou souvislost mezi stýskáním a faktorem předchozí zkušenosti s pobytem mimo domov, věkem dítěte a užitím negativních, tedy nevhodných činností před odjezdem dítěte. KLÍČOVÁ SLOVA...The diploma thesis focused on the issue of coping with separation from the family. Specifically, it focused on so-called homesickness in children of younger school age when participating in a several-day stay at school in nature. The aim of the work was to map the risk factors contributing to a worse experience of separation child from the family and to compile basic recommendations for teachers on what measures they should take together with the family to make it as easy as possible for the child to stay outside the family. Based on a study of the literature and research reports, a questionnaire for parents was first prepared and then submitted, which could help teachers find children at risk, but also draw attention to parents' risky behavior, which could exacerbate difficulties in coping. Records of risk factors were compared with records of children's experience and behavior during school stays in nature. These were obtained through a pupil questionnaire survey and a structured questionnaire for accompanying teachers. The diploma thesis managed to determine the positive activities that parents should choose before the child leaves for school in nature. The results of the research confirmed a significant connection between longing and the factor of previous experience with staying away from...
Keywords:
homesickness; risk factors; separation; younger school age; mladší školní věk; odloučení; rizikové faktory; stýskání
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125553