Original title:
Montessori školy na malém městě
Translated title:
Montessori school in a small town
Authors:
Kelblová, Lucie ; Straková, Jana (advisor) ; Simonová, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce zkoumá úlohu Montessori škol na malém městě. Ve velkých městech je nabídka vzdělávacích příležitostí pestřejší, na malém městě představují Montessori školy často jedinou alternativu k běžné základní škole. Pro účel výzkumu byl zvolen kvalitativní design vícepřípadové studie. Předmětem šetření byly dvě školy. Prostřednictvím hloubkových rozhovorů s pěti rodiči, čtyřmi učiteli a dvěma zakladatelkami škol byla zjišťována prvotní očekávání a jejich naplnění z pohledu všech skupin respondentů. Rodiče od školy očekávají vstřícné a bezpečné prostředí, individuální přístup, respekt k dítěti, kooperativní prostředí, podnětný způsob výuky, podporu vnitřní motivace dětí, svobodu a zároveň odpovědnost. Očekávání učitelů spočívala v možnosti uplatnit alternativní způsoby výuky s ohledem na individualitu žáka, respektující přístup a spolupracující kolektiv. Zakladatelky chtěly vytvořit přívětivou školu založenou na principech Marie Montessori, která bude finančně dostupná pro běžné rodiny a bude moci díky důrazu na individuální přístup poskytnout kvalitní vzdělání širokému spektru dětí, včetně těch s individuálními potřebami. Očekávání všech tří skupin respondentů byla naplněna, což potvrdila i konzistence v jejich odpovědích. Úloha Montessori škol na malých městech je zásadní z několika důvodů:...The diploma thesis describes the role of Montessori schools in a small town. In large cities, the range of educational opportunities is more varied; in a small town, Montessori schools are often the only alternative to regular primary schools. For the purpose of the research, the qualitative design of the multi-case study was chosen. Two schools participated in the research. Through in-depth interviews with five parents, four teachers and two school founders, initial expectations and their fulfillment were identified from the perspective of all groups of respondents. Parents expect a friendly and safe environment, an individual approach, and respect for the child, a cooperative environment, a stimulating way of teaching, support for the children's internal motivation, freedom and responsibility at the same time. Teachers' expectations consisted in the possibility of applying alternative ways of teaching with regard to the individuality of the pupil, respecting the approach and cooperating team. The founders wanted to create a friendly school based on the principles of Maria Montessori, which will be affordable for ordinary families and will be able to provide quality education to a wide range of children, including those with special needs. The expectations of all three groups of respondents were...
Keywords:
founders; parents; Pedagogy of Montessori; private school; small town; teachers; malé město; Pedagogika Montessori; rodiče; soukromá škola; učitelé; zakladatelé
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125608