Original title:
Kritická místa matematiky na 1. st. ZŠ vyučované Hejného metodou
Translated title:
Critical places in primary school mathematics taught by Hejný's method
Authors:
Landíková, Kristýna ; Jirotková, Darina (advisor) ; Slezáková, Jana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce na téma "Kritická místa na 1. stupni ZŠ ve vyučování matematiky Hejného metodou" je zaměřena na problematická místa Hejného metody, která činí učitelům a především jejich žákům na prvním stupni základních škol obtíže. V teoretické části diplomové práce je charakterizován konstruktivistický a transmisivní edukační styl výuky matematiky pomocí Hejného metody. Také jsou zde uvedena a koncipována do jednotné struktury kritická místa v matematice, která byla zjištěna v rámci projektu Grantové agentury České republiky. Teoretická část dále zahrnuje analýzu žákovských řešení matematických úloh z mezinárodního šetření TIMSS z roku 2015. Empirická část se věnuje zkušenostem a pohledu učitelů prvního stupně na výuku matematiky Hejného metodou. První výzkumné šetření zjišťuje od budoucích učitelů prvního stupně jejich zkušenosti a názory na tuto metodu. Druhé výzkumné šetření je zaměřeno na zjišťování problematických míst a úloh ve výuce matematiky Hejného metodou z pohledu učitelů, kteří matematiku pomocí Hejného metody na prvním stupni základních škol vyučují. Dotazníkové šetření bylo provedeno za použití metody dotazníku, který zjišťuje problematická místa v různých oblastech výuky. Zjištěná kritická místa budou následně komparována s kritickými místy ve vyučování matematiky zjištěnými v...The thesis on "Critical places at the first stage of primary school in the teaching of mathematics by the Hejný method" focuses on the problematic places of the Hejný method, which make it difficult for teachers and especially their pupils at the first stage of primary schools. In the theoretical part of the thesis, the constructivist and transient educational style teaching of mathematics using the Hejný method are characterized. The critical points in mathematics identified in the project of the Grant Agency of the Czech Republic are also introduced and conceived into a unified structure. The theoretical part also includes an analysis of pupil solutions to mathematical tasks from the 2015 TIMSS international survey. The empirical part deals with the experience and view of primary school teachers in teaching mathematics by the Hejný method. The first research survey finds from future primary school teachers their experience and opinions on this method. The second research survey focuses on the identification of problematic places and roles in the teaching of mathematics by the Hejný method from the point of view of teachers who teach mathematics using the Hejný method at the first stage of primary schools. The questionnaire survey was carried out using the questionnaire method, which identifies...
Keywords:
constructivist approach; didactic environments; Hejný method; mathematical tasks; primary school teacher; problematic places; questionnaire survey; didaktická prostředí; dotazníkové šetření; Hejného metoda; konstruktivistický přístup; matematické úlohy; problematická místa; učitel 1. stupně ZŠ
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/126226