Original title:
Typový příklad využití metod model-based design pro vývoj letadlových soustav
Translated title:
Illustrative Example of Model-Based Design for Complex Aircraft Systems
Authors:
Sopoušek, Radek ; Kovář, Jiří (referee) ; Janák, Luděk (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Tato bakalářská práce se věnuje problematice vývoje leteckých soustav, zejména jejich softwaru, s využitím metod „model-based design“ (MBD) při zachování doporučených postupů vytvořených leteckým průmyslem a certifikačními autoritami (zejména RTCA DO-178C/331). Obecné možnosti nasazení MBD dané současnými leteckými regulativy a standardy jsou popsány v teoretické části práce. Dále je v této práci popsáno, jak by mohl vypadat proces vývoje software pro dílčí část soustavy letadla („altitude hold mode“ softwaru autopilota“) s využitím metody „model-based design". Částečně je řešen i přesah na úroveň vývoje soustavy (systému dle SAE ARP 4754A). Součástí práce je ilustrativní příklad, ve kterém byly specifikovány systémové požadavky, vývoj software prostřednictvím „design modelu“ a zajištění trasovatelnosti mezi systémovými požadavky a design modelem.
This bachelor's thesis is on the development of aviation systems, in particular their software, using model-based design (MBD) methods while maintaining recommended practices developed by the aviation industry and certification authorities (in particular RTCA DO-178C/331). The general MBD deployment options given by current aviation regulators and standards are described in the theoretical part of the work. Furthermore, this work describes what the process of developing software for a sub-segment of an aircraft system (altitude hold mode of autopilot software) could look like using the model-based design method. The overlap to the system development level (SAE ARP 4754A) is also partially addressed. The work includes an illustrative example in which system requirements were specified, software development through "Design model" and ensuring traceability between system requirements and model design.
Keywords:
aircraft software; aircraft system; design model; DO-178C; DO-331; MBD; model-based design; SAE ARP 4754A; software development; software life cycle; design model; DO-178C; DO-331; letecká soustava; letecký software; MBD; model-based design; SAE ARP 4754A; vývoj softwaru; životní cyklus softwaru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/199658