Original title:
Návrh sídelní struktury soudobého města v historickém kontextu.
Translated title:
Design of settlement structure of contemporary city in historical context.
Authors:
Skoupilová, Michaela ; Obrtlík,, Jan (referee) ; Májek, Jan (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2021
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Tato diplomová práce se zabývá návrhem udržitelné sídelní struktury v Náměšti nad Oslavou. Konkrétně v její jihovýchodní části, mezi rybníkem Rathan a přehradou Vícenický žleb. Jedná se urbanistickou studii, která se snaží najít vhodné prostorové řešení pro oblast města za železnicí. Mezi významné faktory ovlivňující návrh, patří napojení území na komunikační síť města a rozbití bariéry, kterou utváří železniční trať. Dalšími faktory jsou svažitost terénu a silný přírodní i historický charakter místa. Koncept tvorby je založen na vnímání čtvrti za železnicí, jako samostatné části města, kterou je nutno napojit na stávající strukturu. Pojetí území využívá historického odkazu stezky, která kopíruje osu spojující zámek, sousoší sv. Trojice na náměstí a kříž na horizontu lesa v řešeném území. Důležité je podpoření přírodního charakteru a tím i génia loci celého města. Návrh klade důraz na efektivnost zastavění území, dopravní napojení, měřítko města, prostupnost území, důležitost pohybu pěších a prolomení monofunkce staré čtvrti, vytvořením centrálního veřejného prostoru. Důležité je také umístění dominant, které ovlivní místní i dálkové pohledy na město.
This diploma thesis is focused on project of sustainable urban structure in Náměšť nad Oslavou. Specifically, in southeast area of the city between pond Rathan and dam Vícenický žleb. This urban-planning study endeavours to create a suitable structure for city area behind railways. There are relevant factors which influence the proposal, such as connection of the parcel to traffic network of the city and breaking down barrier of the railway. Other factors are slope of the terrain and significant nature and historical character of the city. The concept is based on perception of the city area behind the railway, as separated district of the city which must be connected to current structure. Conception of the area uses historical legacy of path. This path copy axis, which connects castle, statue on main historical square and Cristian cross on forest horizon in designed area. It is important to support natural character and genius loci of the whole city. The urban study emphasizes the effectivity of the land use, traffic connection, scale of the city, permeability of the new designed area, importance of pedestrian’s movement and cancelation of residential monofunction by creating of central public space. Placement of dominants is important due to view of the city.
Keywords:
connection; dominant; historical path; Náměšť nad Oslavou; permeability; public space; railway; slope; sustainable urban structure; urban planning; dominanta; historická stezka; napojení; Náměšť nad Oslavou; prostupnost; svah; udržitelná sídelní struktura; urbanismus; urbanistická studie; veřejný prostor; železnice
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/198286