Original title:
Výtvarná výchova jako předmět spojující a rozvíjející
Translated title:
Art education as a connecting and developing subject.
Authors:
Filcíková, Veronika ; Kitzbergerová, Leonora (advisor) ; Jakubcová Hajdušková, Lucie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V teoretické části se práce věnuje vývoji dětské kresby jako základnímu porozumění vývojových stádií dítěte z důvodu jasnějšího určení pracovního postupu při tvorbě výukového programu nebo projektu propojujícího výtvarnou výchovu s další předměty. Dále se zabývá zakotvením výtvarné výchovy v rámcovém vzdělávacím programu a průřezových tématech. K jednotlivým tématům jsou navrhována různá výtvarná cvičení. Didaktická část je věnována organizačním formám výuky a vymezení pojmu mezipředmětové vyučování. V praktické části jsou následně rozebírány dva autorské a jeden přejatý projekt, ve kterých je výtvarná výchova využita jako spojující prvek výuky. V projektu Kafkomix je výtvarná výchova propojena s českým jazykem, konkrétně s dílem Proměna Franze Kafky. V projektu Cesta ke svobodě jsou žáci seznámeni s historií komunismu u nás a s událostmi týkající se sametové revoluce pomocí obrazové dokumentace. Součástí tohoto projektu je i rozbor provedeného dotazníkového šetření zjišťující míru zapamatované látky u žáků. V projektu ZE MĚ MY je představeno, jak může fungovat projekt napříč školami. KLÍČOVÁ SLOVA Mezipředmětové vyučování, projektová výuka, propojení předmětů, školní projekt, skupinová práceThe theoretical part deals with the development of children's drawing as a basic understanding of the developmental stages of the child to better determine the workflow in creating a curriculum or project connecting art education and other subjects. It also deals with the embedding of art education in the framework educational program and cross-sectional topics. Various art exercises are proposed for presented topics. The didactic part is devoted to organizational forms of teaching and the definition of the concept of interdisciplinary teaching. In the practical part, two authorial and one adopted project are then analyzed - art education is used in those projects as a connecting element of teaching. In the Kafkomix project, art education is connected with the Czech language, specifically with work The Transformation by Franz Kafka. In the project The Road to Freedom, students are introduced to the history of communism in our country and to the events related to the Velvet Revolution through visual documentation. Part of this project is also an analysis of a questionnaire survey, which was done to determine the level of memorized material by students. ZE MĚ MY project, presents how the project can works across schools. KEY WORDS Interdisciplinary teaching, project teaching, interconnection of...
Keywords:
group work; interconnection of subjects; Interdisciplinary teaching; project teaching; school project; Mezipředmětové vyučování; projektová výuka; propojení předmětů; skupinová práce; školní projekt
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125165