Original title:
Regionalismus v architektuře a jeho pedagogická aplikace ve výuce v mateřské škole
Translated title:
Regionalism in the Architecture and the aplication in the pedagogy in Kindergarten.
Authors:
Jandová, Marie ; Pfeiffer, Jan (advisor) ; Svatošová, Zuzana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce rozebírá regionalismus v architektuře a jeho aplikaci ve výuce v mateřské škole. V teoretické části pomocí odborné literatury definuje regionalismus, jeho charakteristiku, historii a současné pojetí na českém území. Je vysvětlen urbanismus, urbanistický kontext, význam génius loci pro region. Vhodné edukační metody a výtvarné techniky pro děti předškolního věku. Jsou definovány principy projektu. Cílem práce je zpracování výtvarného projektu využitelného pro děti v předškolním věku. Dětem přiblíží kulturu, její význam z výtvarného hlediska. Rozvíjí vizuální gramotnost děti a seznámí je s oblastí regionalismu, urbanismu v kontextu daného místa. Prostřednictvím výtvarných cílů, konkrétních výtvarných úkolů a výtvarných technik, děti proniknou do základů urbanismu a regionalismu. Vysvětlením principu galerijní edukace a vnímání prostředí ve výstavním prostoru se naučí vnímat výtvarná díla pohledem autora, zažijí pocit úspěchu. V praktické části je realizován projekt, který se váže ke konkrétnímu prostředí. Prostřednictvím regionálního kontextu se děti seznamují s historií i současností regionální architektury pomocí výtvarných činností. Projekt je zaměřen především na výtvarnou výchovu, jejímž prostřednictvím se děti seznamují s výtvarnými technikami a jejich aplikací do výtvarných...The thesis analyzes regionalism in architecture and its application in kindergarten education. In the theoretical part it defines regionalism, its characteristics, history and contemporary conception on the Czech territory. Urbanism, urban context, meaning of genius loci for the region are explained. Suitable educational methods and art techniques for preschool children. The principles of the project are defined. The aim of this work is to elaborate an art project usable for children in preschool age. It will bring children closer to culture, its importance from an artistic point of view. It develops the visual literacy of children and introduces them to the field of regionalism, urbanism in the context of the given place. Through art goals, specific art tasks and art techniques, children penetrate the foundations of urbanism and regionalism. By explaining the principle of gallery education and the perception of the environment in the exhibition space, they will learn to perceive the works of art with the view of the author, will experience a sense of success. In the practical part is realized project, which is connected to concrete environment. Through the regional context, children learn about the history and present of regional architecture through art activities. The project focuses mainly on...
Keywords:
Architecture; Art skills; Local traditions; Perception and ontogenecy of child in pre-school age; Regionalism; Architektura; Lokální tradice,Výtvarné techniky; Religionalismus; Vnímání a vývoj dítěte předškolního věku
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125153