Original title:
Výtvarná tvorba jako možnost interkulturního porozumění
Translated title:
Artistic creation as the possibility of intercultural understanding
Authors:
Stránská, Nikola ; Uhl Skřivanová, Věra (advisor) ; Daniel, Ladislav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je věnována tématu multikulturní výchovy a interkulturního vzdělávání. Cílem diplomové práce je v teoretické části charakterizovat průřezové téma multikulturní výchovy a jeho posun k interkulturnímu vzdělávání. Cílem empirické části je pomocí tematické řady výtvarných úkolů s interkulturními obsahy přispět k interkulturnímu porozumění. V reflektivních bilancích proběhlých výtvarných bloků pak pomocí výzkumné sondy metodou otevřeného kódování nalézt odpovědi na výzkumné otázky. Vlastní autorská tvorba, prezentující výsledné žákovské práce, tvoří součást každého realizovaného výtvarného úkolu.The thesis is devoted to the topics of multicultural and intercultural education. The aim of the thesis is to illustrate the cross-sectional theme of multicultural education and its shift to intercultural education. The aim of the empirical part is to contribute to intercultural understanding through a thematic series of art assignments with intercultural content. In the reflective balances of past art blocks, the research probe uses the open coding method to find answers to research questions. The author's own collection, presenting the pupil's final work, forms part of every artistic assignment carried out.
Keywords:
intercultural education; mutual understanding; qualitative research; the creation of art as social interaction; the majority and minority; interkulturní vzdělávání; kvalitativní výzkum; majorita a minorita; vzájemné porozumění; výtvarná tvorba jako sociální interakce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125144